Eric Van Bael (HP) kreeg zijn beste advies van Ross Perot

04/04/14 om 17:13 - Bijgewerkt om 17:13

Bron: Trends

Eric Van Bael is niet zonder trofee vertrokken als managing director van HP Belux. De derde verlenging van het exploitatiecontract met de Vlaamse ICT-diensten, met Belgacom als partner, is volgens Data News een feit, tenzij de concurrenten nog bezwaar indienen.

Eric Van Bael (HP) kreeg zijn beste advies van Ross Perot

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

De topman wordt nu bij HP verantwoordelijk voor de verkoop aan de NAVO, de Europese Unie en grote nationale klanten en publieke overheden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Niet verwonderlijk dat zijn beste advies rond verkopen draait: 'direct contact met klanten is een prioriteit.'

Van Bael, een bachelor economie, liep kort stage bij Kredietbank voor hij in 1985 bij Electronic Data Systems (EDS) begon. Dat was toen net aan General Motors verkocht. "Ik was een van de eerste werknemers van EDS in België. Oprichter Ross Perot was nog altijd CEO. Wij kregen er stevig ingepeperd wat zijn waarden waren. We kregen ook een brochure met zijn advies over hoe we onze carrière moesten aanpakken. Daar zaten universele elementen in, waarop ik nog altijd terugval. Ik vind ze ook bij HP. "

"Een van de dingen waarop van bij het begin heel sterk werd gehamerd, was zo veel mogelijk tijd met de klanten te spenderen, face to face. Vroeger was dat vanzelfsprekender dan nu. Veel contact loopt nu via e-mail, telefoon, chat of sociale media. Rechtstreeks contact met de klanten moet eigenlijk prioriteit hebben in je tijdbesteding. Voor mij is dat altijd zo'n beetje het kompas geweest in de indeling van mijn tijd. Je merkt een verschil tussen managers en partners die daar meer of minder aandacht voor hebben."

"Ik zit heel veel in formele meetings met klanten, in stuurgroepen of projectmeetings. We doen goed onderbouwd onderzoek naar klantentevredenheid. Maar ik zoek ook andere, informele bronnen van klantenfeedback. Onlangs heb ik opnames van gesprekken tussen onze eindklanten en de helpdesk beluisterd. Goede menselijke relaties en netwerking brengen je dichter bij de echte ervaring van je klanten. Het is absoluut mijn bedoeling na mijn promotie nog dicht bij de klanten te staan. Ik wil er een heel praktische, klantgerichte functie van maken. Ik sta graag met mijn voeten in de klei."

Bruno Leijnse

Onze partners