Denk als een journalist, filmster en dichter om je creativiteit te stimuleren

16/04/13 om 12:05 - Bijgewerkt om 12:05

Bron: Trends

Flanders DC, de overheidsorganisatie die innovatie stimuleert, nodigt ons met de actie eenideeperdag uit om een maand lang elke dag een idee uit te broeden. Deze 3 tips maken het leven van wie aan de actie meedoet, een stuk makkelijker.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Denk als een journalist, filmster en dichter om je creativiteit te stimuleren

1 Denk als een journalist: stel je vooroordelen in vraag. Soms verhinderen je eigen vooroordelen dat je een nieuw idee bedenkt en heb je dat niet eens door. We zijn ons immers zelden van onze vooroordelen bewust. Zo dacht IBM dat er eigenlijk geen markt was voor pc's. Stel die voordelen in vraag door je sceptisch op te stellen, veel vragen te stellen (wie, wat, hoe, waarom?) en zaken die iedereen voor waar aanneemt toch in vraag te stellen.

2 Wees opmerkzaam als een filmster: let op de details. Wanneer je voor de duizendste keer door dezelfde straat of winkel loopt, beeld je dan in dat je aan het acteren bent in een Hollywood-film en dat er in je omgeving sleutels verborgen zijn die tot nieuwe inzichten leiden. Het is onvoorstelbaar hoeveel nieuwe zaken je zult opmerken in plaatsen die je eigenlijk kent als je broekzak.

3 Wees creatief zoals een dichter: zoek naar associaties. Dichters hebben er een handje van weg om twee zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben toch met elkaar in verband te brengen zodat er nieuwe betekenissen ontstaan. Zo ontstaan ook nieuwe businessideeën: wie had dertig jaar geleden kunnen denken dat ons cameratoestel ingebouwd zou zijn in mobiele telefoons?

Onze partners