De Supply Chain Academy van Colruyt

© BEL

Om zijn supply chain management te verbeteren, richtte Colruyt Group in september een Supply Chain Academy op.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Medewerkers uit het midden- en hoger kader van alle afdelingen betrokken bij de supply chain, kunnen op vraag van de directie een basistraject volgen dat het ketendenken moet aanscherpen. Daarnaast bestaat een verdiepingstraject dat specialisten in de groep, zoals medewerkers die prognoses maken, de kans geeft hun expertise te verhogen. Tegelijk mikt de Academy op de ontwikkeling van een intern netwerk van supplychainexperts die de kennis in de organisatie verspreiden.

Voor Colruyt is de Academy een logisch vervolg van de focus op een meer klantgedreven organisatie. Die klantgerichtheid uit zich in de ontwikkeling van retailformules als Okay, Bio-Planet of Dreambaby. Het mag niet bij de strategische component blijven, benadrukt André Céron, directeur logistiek non-food en een van de drijvende krachten achter de Supply Chain Academy.

“We willen zo goed mogelijk beantwoorden aan de behoeften van onze klanten. Bij e-commerce bijvoorbeeld heb je niet langer de interne klant, zijnde de winkels die je moet bevoorraden, en komt de focus volledig op de eindconsument. Colruyt Group staat sterk in operational excellence, maar toch heb je mensen nodig die op zo’n moment hun denken over supply chain willen bijsturen.”

De retailgroep erkent dat de competitiviteitsdruk impact heeft op de complexiteit van de logistieke stromen. Ze wil snel kunnen inspelen op een wijzigende markt om slagvaardig te blijven.

“We hebben daarom nood aan meer mensen die strategisch kunnen reflecteren over supply chain”, zegt Céron. “Vroeger begon de keten toen goederen aankwamen in het distributiecentrum en eindigde hij op het ogenblik dat de producten in het winkelrek lagen. Vandaag moet je mee in de buik van de leverancier kruipen. Als leverancier en retailer enkel vanuit hokjes denken in de supply chain, loop je het risico om de voeling met de veranderende behoeften van de consumenten te verliezen.”

Wouter Temmerman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content