De 7 kenmerken van een topverkoper

26/07/13 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Trends

Patrick Betrains werkt bij het reclamebureau Persuado. Als kleine jongen mocht hij op zondagochtend meehelpen in de kruidenierszaak van zijn grootmoeder. Daar leerde hij wat verkopen en de klanten dienen betekent. Dit is de elfde bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

De 7 kenmerken van een topverkoper

"Mijn grootmoeder Mariake was het voorbeeld van een geboren topverkoper. Volgens een studie van Steve Martin in Harvard Business Review zijn er zeven kenmerken die een topverkoper onderscheiden van een doordeweekse. Mijn grootmoeder haalde vlot zes op zeven.

1. Nederigheid: ze stond altijd voor iedereen klaar, ongeacht hun rang of stand.

2. Plichtsgetrouwheid: elke ochtend om halfzeven opende ze haar zaak. Pas om acht uur 's avonds ging de deur op slot, ook al was ze soms ziek.

3. Resultaatgerichtheid: als de aardbeien vandaag moesten worden verkocht, deed ze dat ook, om verlies en afval door overrijpheid tot een minimum te herleiden.

4. Nieuwsgierigheid: kwam er iets nieuws op de markt, dan was ze er als de kippen bij om het in haar winkel te hebben en het enthousiast aan de man te brengen.

5. Moeilijk te ontmoedigen: een minder goede verkoopdag was allesbehalve een mindere maand, en zeker geen slecht jaar.

6. Een vorm van schaamteloosheid: dat was de enige eigenschap die ze niet echt bezat. Ze kon over elk onderwerp meepraten en was vooral met iedereen begaan. Jouw probleem werd het hare. Vandaag zou men haar bestempelen als empathisch.

7. Een gebrek aan zin om tot een groep te behoren: ze voer haar koers en bewaakte altijd haar eigen beleid. Ze kon hard zijn als het moest, zoals bij het onderhandelen met leveranciers."

Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.

www.100inzicht.be

In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Onze partners