Daag je buikgevoel uit

11/07/13 om 15:20 - Bijgewerkt om 15:20

Bron: Trends

Rudi Goris werkte vroeger in de financiële sector en als adviseur en geeft nu les aan de KHLeuven. Volgens hem zijn er twee vereisten om je buikgevoel te kunnen volgen. Dit is de achtste bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Daag je buikgevoel uit

"Er zijn twee vereisten om je buikgevoel te kunnen volgen. De eerste is je instelling. Als een spons absorbeer je feiten en cijfers, en zonder enige hulp van spreadsheets creëren je hersenen een eigen analyse. Het is een decision tree die je niet rationeel kunt vertalen. Je weet gewoon dat alles goed zit. De tweede is openstaan voor je ratio. Als de argumenten overtuigend zijn, moet je ook durven toe te geven dat je buikgevoel verkeerd zit. Anders verzand je in een soort van halsstarrige koppigheid die nergens toe leidt, behalve tot drama's als er weer iets verkeerd afloopt."

"Een van mijn motto's is altijd geweest: challenge my gut feeling. Als je het gevoel hebt dat iets echt goed zit, moet je ervoor gaan. Dat impliceert ook dat je je buikgevoel op alle mogelijke manieren laat uitdagen. Vandaar ook het belang van medewerkers die voor hun mening uitkomen en die je ook in je gezicht durven te zeggen dat ze het niet met je eens zijn. En dan toch je gevoel volgen, ook als alle rationale argumenten aantonen dat je ernaast zit. Toch datgene doen wat je gevoel je ingeeft. Zonder enige rancune genieten als je initiatief lukt en met volle teugen je verantwoordelijkheid nemen als het niet lukt."

"Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen rationele beslissingen, integendeel. Sommige beslissingen zouden beter wat meer rationaliteit in zich hebben of beter doordacht zijn. De buitenwereld kent me trouwens als een rationeel iemand die pro's en contra's op een rijtje zet om tot een gefundeerde beslissing te komen. Ja, die rationele oefening kan boeiend zijn. Bits en bytes om tot een 'nee' te komen."

"Toch heb ik in het verleden het meest genoten wanneer ik die decision trees achter me kon laten en zelf mijn buikgevoel volgde. Zoals toen ik voor het eerst op een vijf meter hoge duikplank boven het zwembad stond. Elke cel in je rationale hersenhelft zegt: waar ben je mee bezig? En toch spring je."

Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.

www.100inzicht.be

In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Onze partners