Creëer verbondenheid in je businessmodel

Het nieuwe basketseizoen komt eraan. Net als in het voetbal hangen clubs in het basket sterk af van rijke geldschieters, maar Okapi Aalstar valt op met een duurzaam bedrijfsmodel.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

De oude sponsorcultuur laten clubs maar het beste achterwege, zegt Jos Verschueren, directeur sportmanagement aan de Vrije Universiteit Brussel. “Ik herinner me nog mijn eerste ontmoeting met de flamboyante Theo Maes, die toen sponsormecenas van Maes Pils Zellik Volleybalclub was”, zegt Verschueren. “Hij hield oprecht van zijn club en paste geld bij als dat nodig was. Zijn krabbel op een bierviltje met een bedrag dat kon worden afgehaald in de brouwerij in Waarloos, is legendarisch.”

Volgens Verschueren verklaart die cultuur voor een belangrijk deel waarom geregeld sportclubs over de kop gaan. Het managementmodel van Okapi Aalstar breekt daarmee. Verschueren wil dat model aanbevelen aan andere sportclubs.

Jos Verschueren: “Okapi Aalstar legt niet alle eieren in één basketbalkorf. Vier toppartners verdelen de financiële lasten, om samen te kunnen genieten van de sportieve lusten. Dat is verstandig. Iedereen kan meegenieten en scoren: de trouwe aanhang, de genodigden, de occasionele bezoekers, en de grote en de kleine sponsors via intelligente partnerschappen. Dat is meteen ook de sterkte van het model, het creëren van verbondenheid. Het is een leerrijk voorbeeld van hoe een stad die bulkt van carnavals- en sportemotie de boekhouding netjes in evenwicht houdt, ook al is er een komen en gaan van Amerikaanse broodspelers.”

Het volledige artikel over het businessmodel van Okapi Aalstar staat in Trends van 26 september 2013.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content