Bezet uw bedrijf voor iemand anders het doet

04/11/14 om 16:43 - Bijgewerkt om 16:43

In een nieuw praatje op de ideeënsite Ted.com legt Jeremy Heimans, oprichter van Purpose, een incubator voor sociale bewegingen en bedrijven in New York, het verschil uit tussen oude en nieuwe macht en zakenmodellen. Wat betekent dat voor uw bedrijf?

Bezet uw bedrijf voor iemand anders het doet

Jeremy Heimans hield een opgemerkt praatje op Ted.com © GF

1 Wat is het verschil tussen oude en nieuwe macht?

Het is niet omdat het om een nieuwe technologie gaat, dat het een voorbeeld is van nieuwe macht zoals Heimans dat bedoelt. Apple bijvoorbeeld heeft een oud, gesloten zakenmodel en kiest voor de oude waarden van 'de macht'. Facebook heeft als sociaal netwerk een nieuw model, maar de waarden van het bedrijf zijn oud. De oude waarden van macht zijn: gebaseerd op geld, in handen van enkelingen, van bovenaf, bevelen, gedreven door een leider en een gesloten systeem. Het tegenovergestelde zijn bedrijven zoals de kamerverhuurmarkt Airbnb of de crowdfundingsite Kickstarter. Ook de Italiaan Beppe Grillo, die door gebruik te maken van blogs en het internet, een succesvolle politieke activist werd, is een voorbeeld van het nieuwe machtsdenken: een beweging, gemaakt door veel personen, van onderuit, delen, gedreven door gelijken en een open systeem.

2 Halen de nieuwe waarden het altijd van de oude?

Apple is een voorbeeld van oude macht: een leider als gids, een bedrijf dat zweert bij een gesloten systeem, in het geheim werkt aan het perfecte product en dat dan onthult voor het publiek. Met die aanpak is Apple bijzonder succesvol. Het is dus niet omdat een bedrijf kiest voor nieuwe macht, dat het succes boekt. Toch moeten alle bedrijven volgens Heimans op termijn rekening houden met de gevolgen met het nieuwe machtsdenken: meer transparantie, doe-het-zelfmentaliteit, snelheid, participatie, bestuurd door netwerken, samenwerking en onvoorspelbaarheid.

3 Wat betekent dit voor uw bedrijf?

Sommige oude bedrijven zijn al volop bezig om deze nieuwe waarden te integreren in hun zakenmodel. Denk aan de multinational Unilever of de Britse krant The Guardian. Heimans geeft bedrijven de raad te beginnen met een denkoefening: stel u voor dat uw grootste sceptici in het hart van het bedrijf komen kamperen en alles te zien krijgen. Zouden ze op prijs stellen wat ze zien? Wat zou u veranderen? Zo voorkomt u misschien dat een concurrent met nieuwe waarden het oude zakenmodel van uw bedrijf onderuithaalt.

Bron: het Ted-praatje van Jeremy Heimans kunt u hier bekijken.

Onze partners