Beter een stabiele prijs dan een ‘groen’ merk

Volgens Katrien Barrat, partner bij adviesbureau Futureproofed, doen bedrijven er verkeerd aan producten als groen in de markt te zetten, want daarmee richten ze zich op een nichemarkt. Je kunt beter op de prijs letten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

“Goede marketing heeft niet zozeer tot doel de behoeftes van de consumenten te bevredigen, maar eerder hen een oplossing voor hun problemen aan te reiken.” Barrat verwijst naar een uitspraak van Dominique Michel, de gedelegeerd bestuurder van Comeos, de Belgische federatie voor handel.

Die stelde vast dat de Belgische consument in 2012 voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog minder voedingsmiddelen heeft gekocht dan het jaar ervoor. In plaats van een nieuwe groei was er een daling met 1,7 procent. Maar doordat de voedselprijzen zijn gestegen, is de omzet van de voedingssector toch nog omhooggegaan met 2 procent. “De stijgende voedselprijzen zijn een goed voorbeeld van een probleem waarvoor de voedingsbedrijven een oplossing moeten aanreiken”, zegt Katrien Barrat. “Als voeding duurder wordt, voelen consumenten zich betrokken, want daar gaat een vijfde van het gezinsbudget naartoe.”

Door duurzame producten aan te bieden voor een stabiele prijs doet een bedrijf meer dan alleen een groen marketingsausje aan te bieden, want het merendeel van de consumenten is in de eerste plaats op zoek naar prijsstabiliteit. Het idee dat duurzame producten per definitie duurder zouden zijn, is volgens Barrat grotendeels een gevolg van perceptie: “Biologische en organische voeding kost meer, maar ik pleit voor lokale en seizoensgebonden voeding. Die kan juist goedkoper zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content