Arawasu ni katsu: winnen zonder vechten

Hugo Chaveau is leraar Houtbewerking in het Middelbaar Beroepsonderwijs en een specialist in klassiek Japans zwaardvechten, aikido en aikijujitsu. Hij gebruikt principes uit deze gevechtssporten om conflicten met leerlingen te ontmijnen. Ook in het bedrijfsleven kunnen deze 4 principes worden gebruikt. Dit is de voorlaatste bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Ju no ri: geen weerstand bieden aan de kracht van de tegenstander. “Als kinderen om gelijk welke reden de controle verliezen en beginnen te roepen, zijn leerkrachten vaak geneigd om terug te roepen. Als de aanval persoonlijk wordt, kan het probleem escaleren, waardoor een oplossing moeilijk wordt. Toen een van mijn leerlingen ettelijke jaren geleden erg boos werd en ‘fuck you’ riep, vroeg ik hem of ik daarvoor naar hem moest komen of dat hij naar mij zou komen. Enkele jaren later sprak hij daar nog over, hij heeft overigens niet meer geroepen.”

2 Kiai: gefocuste energie. Fysiek is kiai een kreet, psychisch is het de uiting van spirituele energie. “In de martiale context vallen we de pysche van de tegenstander aan om hem mentaal en lichamelijk uit balans te brengen. Om kiai positief te gebruiken, vraag ik aan leerlingen als ze afwezig geweest zijn, altijd naar de reden van hun afwezigheid en zeg ik dat ik blij ben dat er er terug zijn. Door op hen persoonlijk te focussen en mijn stem te gebruiken als wapen voor bescherming, merken ze dat het voor mij wel degelijk uitmaakt of ze er zijn of niet en dat ze gemist worden. Dit heeft enerzijds een gunstig effect op hun zelfbeeld en leert hen anderzijds ook de verantwoordelijkheid betreffende lessen verzuimen, want ze moeten de reden van hun afwezigheid wel uitleggen.”

3 Aikinage: het terugsturen van aanvalsenergie zonder gewrichtsmanipulatie of dislocatie. “Verbaal aikinage houdt in dat ik meega in de redenering van een leerling als die boos komt argumenteren waar hij, volgens hem, onterecht gestraft is. Wat hij me aanbiedt, wordt mijn kracht. Ik verplaats me naar een positie waar ik de aanval kan neutraliseren en terugsturen: eerst mag de leerling zeggen wat hem grieft, dan herhaal ik wat hij zegt en neem zijn argumenten stap voor stap met hem door. Doorgaans komt hij zelf tot de conclusie dat de straf terecht was en dat er geen reden was om boos te worden op mij, aangezien hij zelf voor zijn straf heeft gezorgd.”

4 Taisabaki: een lichaamswending die ervoor zorgt dat we niet in de lijn van de aanval staan. “Zelfverdediging is in de eerste plaats ‘je niet in de gevarenzone bevinden.’ Door een mentale taisabaki toe te passen hou ik afstand, waardoor ik niet meegezogen word in de emotie van het conflict. Bovendien realiseer ik me dat conflicten voorkomen met ‘de leraar’ en niet met mij als persoon.”

Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.

www.100inzicht.be

In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content