9 tips om de ratrace te winnen

04/06/13 om 12:36 - Bijgewerkt om 12:36

Bron: Trends

Sara Van Wesenbeeck, professional organizer en auteur van 'Het slimme organizing boek' geeft 9 slimme tips om de ratrace met glans winnen.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

9 tips om de ratrace te winnen

1 Introduceer enkele 'goede gewoontes' en routines in je leven en werk. Ze maken je leven een stuk makkelijker en leuker. Integreer goede gewoontes onder meer op de drukke momenten tijdens je dag, bereid bijvoorbeeld je ochtenden 's avonds al voor, leg je kleren 's avonds klaar, dek de ontbijttafel...

2 Bij het runnen van een gezin is het verstandig om te plannen. Op je werk vind je het wellicht de normaalste zaak van de wereld dat je een agenda hebt en een to do-lijst opstelt. Waarom zou het thuis dan overbodig zijn? Ook daar moet je plannen, rekening houden met teamleden, taken delegeren of acties uitvoeren. Gebruik je agenda, maak een to do-lijst op het werk én thuis. De hoeveelheid to do's wordt overzichtelijk, je krijgt grip op je tijd, je kunt duidelijke afspraken maken en je komt niet de hele tijd voor verrassingen te staan.

3 Leg de lat wat minder hoog. Ben jij ook zo iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet: het huishouden, de kinderen, je partner, je baan, je sociale leven? Vermoedelijk heb je tot je eigen scha en schande moeten vaststellen dat je nu eenmaal niet aan die hoge verwachtingen die je jezelf oplegt kunt voldoen. De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog, voor jezelf én voor je huisgenoten. Door een stukje los te laten, ben je heus geen minder goede moeder of vader, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

4 Maak keuzes. 'Keuzes maken' lijkt heel vanzelfsprekend, maar toch hebben heel wat mensen het er moeilijk mee want we 'moeten' toch zoveel. Vraag jezelf af of de wereld zal vergaan als jij prioriteiten stelt of als je een selectie maakt in je taken en to do's? 'Less is more' is een slimme leuze voor wie op zoek is naar een betere worklifebalans.

5 Delegeer. Komen alle taken op jouw schouders terecht? Hoe komt dat toch? Vind je misschien dat jij alles het best alleen kunt doen omdat het dan sneller en beter gaat? Gooi het roer om en maak een nieuwe afspraak met jezelf: delegeer! Aarzel niet om taken uit handen te geven: aan je huisgenoten - jong en oud -, zoek een schoonmaakhulp of een strijkatelier, vraag hulp aan collega's... Anderen zullen het misschien niet op dezelfde manier aanpakken, maar de taken zullen wel gedaan zijn en zo komt er voor jou (en voor je gezin) heel wat tijd vrij.

6 Stop met multitasken. Pak je ook honderd dingen tegelijk aan, maar gaat niets echt goed omdat je je aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent? Doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en pak dan pas iets nieuws aan. Je zult meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield en de rust, tijd en voldoening die je hiervoor in de plaats krijgt, zijn van onschatbare waarde.

7 Geef je spullen een vaste plaats. Loop je ook de hele dag te zoeken naar je spullen? Je spullen slim managen doe je zo: geef al je spullen voortaan een vaste plaats, en leg ze na gebruik altijd meteen terug op die plaats. Zo hoef je nooit meer te zoeken naar je zaken en win je zeeën van tijd.

8 Maak tijd voor jezelf. In je drukke leven is het niet altijd makkelijk om tijd te maken voor jezelf. Sporten, een hobby, een avondje uit met je partner... dat schiet er het eerst bij in als je 'gezwind' deelneemt aan de ratrace. Toch is me-time belangrijk en heb ook jij er recht op. Even je zinnen verzetten en nieuwe energie opdoen om er dan weer tegenaan te gaan, daar wordt iedereen beter van: jij, je kinderen en je partner. Noteer ook je me-time systematisch in je agenda en beschouw deze 'afspraak met jezelf' als even belangrijk als een afspraak met je baas of met een klant.

9 Relativeer en aanvaard. Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat 'misgaat', laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging.

Onze partners