7 zelfzorgtips voor de werknemer

24/09/13 om 16:15 - Bijgewerkt om 16:15

Bron: Trends

Zelfstandig trainer Anita Stevens schreef 'De vintage werknemer. Hoe langer en anders werken?' waarin deze 7 tips staan om je te helpen wijzer en langer te werken en leven. We vatten ze voor je samen.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

7 zelfzorgtips voor de werknemer

1 Doe wat je energie geeft. Kijk bij jezelf welke activiteiten je energie geven en zorg dat je ze vaker doet.

2. Schrijf op wat je goed doet en vier je successen. Als je onder druk staat, heb je de neiging alle goeie dingen te vergeten. Hou daarom een dagboek van wat je bereikt of een 'opschepboek' met complimentjes die je krijgt van anderen.

3. Wees mild en heb mededogen. Niet alles wat je probeert, lukt. Wees daarom mild voor jezelf.

4. Zorg voor ik-tijd. Mensen die druk zijn met hun werk en ook nog eens tijd besteden aan familie, vrienden en allerlei activiteiten, houden geen tijd meer over voor zichzelf. Zeker wie perfectionistisch is of heel zorgzaam is, gunt zichzelf zelden tijd om iets leuks te doen.

5. Geef aandacht aan het nu. Een ademhalingoefening doen kan je helpen om je aandacht te concentreren op het moment en zo stil te staan bij je eigen gedachten en gevoelens.

6. Lachen geeft energie en vermindert stress. Professioneel is het nog steeds niet altijd aanvaard om regelmatig te lachen, terwijl dat net het bedrijf ten goede komt.

7 Zorg dat het glas halfvol is. Wanneer je voor een moeilijke opdracht staat, verhoogt een positieve mindset de kans op succes.

Bron: Anita Stevens, De vintage werknemer. Hoe Langer werken? Uitgeverij Acco, Leuven, 2013.

Onze partners