7 obsessies waarmee een start-up zijn sector kan ontwrichten

16/09/14 om 17:34 - Bijgewerkt om 17:34

Twee Amerikaanse jeugdvrienden bouwden hun start-up method in tien jaar uit tot een bedrijf met een omzet van honderd miljoen dollar. Om te groeien, lieten ze zich in 2012 overnemen door de Belgische sectorgenoot Ecover. Vanaf deze maand zijn de method-producten, denk aan handzepen of allesreinigers, in België te koop. Dit zijn de zeven obsessies voor succes volgens method.

7 obsessies waarmee een start-up zijn sector kan ontwrichten

De methode van method: 7 bedrijfsobsessies © istock photos

1 Gebruik bedrijfscultuur als een concurrentieel voordeel door het merk van binnenuit te laten leven. Let bij rekruteringen niet alleen op iemands vaardigheden, maar kijk ook hoe goed hij bij het team past. Leg de bedrijfscultuur uit aan werknemers en zeg hoe ze erin passen. Laat hen regelmatig weten hoe ze zich verhouden tegenover de bedrijfscultuur.

2. Inspireer ambassadeurs. Beperk u niet tot 'verkopen', maar maak van uw klanten medestanders om uw sociale doel te realiseren, in dit geval ervoor zorgen dat meer mensen 'schone' producten kopen en zo de wereld minder vervuilend maken. Werken met ambassadeurs is absoluut nodig om te slagen in een transparante wereld waarin social media de toon zetten.

3. Wees een groene gigant. Verweef duurzaamheid in het dna van het bedrijf om zo voor verandering op grote schaal te zorgen. Het uitgangspunt van Eric Ryan en Adam Lowry, de oprichters van method, was dat bedrijven het best geplaatst zijn om antwoorden te bedenken voor de crisissen op het vlak van milieu en gezondheid.

4. Ga er hard tegenaan. Als u niet de grootste bent, moet u op zijn minst de snelste zijn. Snel met een prototype komen, snel testen en zo rap mogelijk naar de markt. Wees wel beducht voor de gevaren van snel handelen, zoals de verkeerde producten lanceren of op het verkeerde moment een versnelling plaatsen.

5. Relationale retail: ga minder, maar meer diepgaande relaties aan. Method deed dat bijvoorbeeld door niet zomaar hun producten aan retailers te verkopen, maar zich als een consultant op te stellen, die de retailer kon helpen met zijn business.

6. Maak het verschil met de productervaring: wees productgedreven en lever opmerkelijke productervaringen af. Dat kan niet enkel met het product alleen. Method creëerde een emotionele band met zijn klanten door te zorgen voor een sterke gebruikerservaring.

7. Zorg dat u de sectorleider bent op het vlak van design. De stichters van method bedoelen hiermee niet alleen het product zelf, maar ook de onderliggende intenties die bepalen hoe een bedrijf zijn doelen vormt en haalt om een positieve impact te krijgen op de wereld.

Bron: Eric Ryan en Adam Lowry, The method method. 7 obsessions that helped our scrappy start-up turn an industry upside down.

Onze partners