6 regels voor een eenvoudiger management

In een video op de ideeënwebsite Ted.com vertelt Yves Morieux, senior partner bij het kantoor van Boston Consulting Group in Washington, hoe bedrijven hun werknemers betrokkener en productiever kunnen maken door zich anders en eenvoudiger te organiseren.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

De kern van zijn betoog is dat bedrijven ongelooflijk ingewikkelde structuren zijn geworden, met twee pijlers als fundament: een harde pijler met structuren, processen en systemen aan de ene kant en een zachte pijler met gevoelens, interpersoonlijke contacten en persoonlijkheidskenmerken. Het gevolg is dat bedrijven nog ingewikkelder worden als ze nieuwe veranderingen aanbrengen in hun organisatie. Morieux wil met deze zes regels zorgen voor meer eenvoud en samenwerking.

1. Kijk verder dan de functietitel of de jobomschrijving. Zoek uit wat een collega of partner echt doet. Wat is zijn echte taak in het bedrijf?

2. Zorg ervoor dat managers zo veel mogelijk verbindingen leggen in het bedrijf, zodat er meer samenwerking ontstaat. Dat kan door in grote organisaties managementlagen te schrappen, zodat managers zo dicht mogelijk bij de actie staan.

3. Geef medewerkers meer macht en geef hen de bevoegdheden die ze nodig hebben. Anders sluiten ze zich op in hun hokje en raken ze ontmoedigd.

4. Maak feedbackcirkels, waardoor mensen worden geconfronteerd met de gevolgen van hun daden. Een ontwerper die jarenlang aan een opdracht werkt, waarbij hij een toestel gebruiksvriendelijker moet maken, kun je betrekken bij de verkoopafdeling zodra dat apparaat op de markt komt. Zo wordt hij geconfronteerd met de commentaren van klanten op zijn werk.

5. Verhoog de wederkerigheid in het bedrijf door de schotten tussen diensten, afdelingen en mensen weg te halen. Wanneer je bent vastgeklonken aan een ander, moet je wel samenwerken en blijf je niet op je eiland zitten.

6. Beloon wie samenwerkt en bestraf wie dat niet doet. Je kunt kiezen voor een bedrijfscultuur waarin je duidelijk maakt dat mislukken op zich niet zo erg is, maar dat geen hulp vragen wanneer je een probleem hebt, wel wordt bestraft. Zo dwing je mensen open kaart te spelen en tijdig de hulp van collega’s in te roepen.

Benny Debruyne

De volledige Ted Talk van Yves Morieux is hier te bekijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content