5 tips van José Mourinho om te scoren met marketing

Deze 5 dingen kunnen marketeers leren van de Portugees José Mourinho, die na zijn passage bij Real Madrid nu opnieuw trainer is van de Londense voetbalclub Chelsea.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Schrik er niet voor terug om de publieke opinie te polariseren. Zeker door de economische crisis lijken veel merken en marketeers verlamd door angst. Mourinho lijkt nooit schrik te hebben, zelfs niet om zijn job te verliezen. Hij doet dan ook geen moeite om de kerk in het midden te houden. Hij neemt altijd duidelijk stelling in en lijkt immuun voor druk.

2 Kweek een over mijn lijk-mentaliteit. Mourinho slaagt er steevast in om zijn spelersgroep een sterke winnaarsmentaliteit mee te geven, zelfs al maakt de ploeg zich daarmee onpopulair. ‘Het maakt niet uit of je voor of tegen ons bent, wij zullen winnen’ vat deze attitude goed samen.

3 Zorg voor een leider die de ploeg beschermt. In de voetbalwereld is Mourinho een heus merk, met zijn bijnaampje de ‘Special One’ als baseline. Daarin zitten zijn merkwaarden vervat: hij zorgt voor succes en hij doet het op zijn eigenzinnige manier. Eén groot voordeel van de immense media-aandacht die Mourinho krijgt, is dat hij zijn spelers uit de wind zet wanneer het slecht gaat met het team. In veel bedrijven waar het niet goed gaat, geven medewerkers elkaar de schuld voor tegenvallende resultaten. Bovendien wordt hun eigen hachje beschermen belangrijker dan het merk vooruithelpen. In tijden van crisis is een leider die echt gepassioneerd is door wat hij doet en zelf de klappen opvangt niet te versmaden.

4 Regels zijn er om gebroken te worden. Net omdat hij altijd en overal wil winnen neemt Mourinho het niet altijd nauw met de regels. Misschien moeten sommige merken ook eens buiten de lijntjes kleuren om beter door te dringen tot de consument.

5 Let altijd op de resultaten. Bij al zijn clubs kan Mourinho goede tot uitstekende resultaten voorleggen. Zo is hij de eerste coach die kampioen speelde als trainer in Portugal, Spanje, Engeland én Italië.

Bron: deels geïnspireerd op 5 Marketing Lessons van José Mourinho van het Britse Marketing Magazine.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content