5 tips om rugklachten te vermijden

27/03/14 om 16:32 - Bijgewerkt om 16:32

Bron: Trends

Rugpijn wordt weleens de kwaal van de eeuw genoemd. Maar veel klachten zijn te vermijden.

5 tips om rugklachten te vermijden

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Zorg voor afwisseling

Door lang te zitten zet u langdurig druk op uw tussenwervelschijven. Passief zitten, waarbij u veel achteroverleunt, is slecht voor de spieren. Uit onderzoek is gebleken dat u door vijf dagen passief te zitten 3,5 procent spiermassa kunt verliezen. Zorg er dus voor dat u geregeld van houding verandert. Plaats uw printer bijvoorbeeld een eind buiten uw bereik, zodat u moet opstaan of zelfs enkele stappen moet doen om er een document af te halen. Of neem uw snackpauzes in een andere ruimte. Wissel geregeld van stoel. En probeer rond te wandelen terwijl u telefoneert.

2. Zit op een fysioball

Als u op een fysioball of zitbal zit, let er dan op dat u een kleine holte in de onderrug hebt en dat uw armen steunen op uw bureau. Maar een fysioball is niet gemaakt om er uren op te zitten. U hebt er geen rugsteun op, zodat na een kwartier het gevaar bestaat dat u onbewust doorzakt in een kromme houding. Ook hier is afwisseling belangrijk: zit een tijd op een fysioball en zit daarna weer op een bureaustoel. U verbrandt op een dag ongeveer 80 kcal door af en toe op een bal te zitten.

3. Koop een ergonomische stoel

Een ergonomische stoel moet beschikken over regelbare armsteunen, een lage rugsteun en een verstelbare zithoogte. Koop geen stoel met een neksteun, want die is nadelig voor de nekspieren. Uw knieën moeten lager zitten dan uw heupen.

4. Doe oefeningen

Een paramedicus of een personal trainer kan u oefeningen geven die u thuis kunt doen wanneer u opstaat of thuiskomt van uw werk. Als u geregeld beweegt, daalt het risico op rugklachten.

5. Gebruik beide handen

Het is normaal dat mensen vooral hun voorkeurshand gebruiken. Maar dat betekent ook dat ze die kant van hun rugspieren meer gebruiken. Zorg dus voor evenwicht, bijvoorbeeld tijdens het tanden poetsen of als u een deur opent.

Karel Cambien

Onze partners