5 tips om een oud luxemerk nieuw leven in te blazen

27/01/14 om 16:50 - Bijgewerkt om 16:49

Bron: Trends

De broers Jacques en Arnaud Wittmann hebben de bekende Brusselse juwelen- en horlogewinkel De Greef met succes nieuw leven ingeblazen sinds ze zestien jaar geleden als telgen van de zesde generatie de teugels overnamen. De omzet steeg de in die periode van 2 tot 10 miljoen euro, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 15 procent. Hoe pakten ze het aan?

5 tips om een oud luxemerk nieuw leven in te blazen

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1) Zwelg niet in het verleden. Een mooie geschiedenis geeft de klant vertrouwen, maar er te veel op teren kan leiden tot oubolligheid. De broers verwijderden meteen de tekst 'ancienne maison' die voor de naam van hun bedrijf stond, zodat enkel nog 'De Greef' overbleef.

2) Herpositioneer. Zowel de aangeboden horloges als de juwelen werden de afgelopen jaren veel exclusiever. Waar het duurste horloge vroeger 15.000 euro kostte, verkoopt De Greef verkoopt nu ook modellen van meer dan 50.000 euro. Het duo bracht het aantal horlogemerken terug van twintig naar negen.

3) Ontwerp zelf. Onder impuls van Arnaud Wittmann, die naar Londen trok om juwelen te leren maken, verving De Greef zijn Italiaanse juwelenmerken door een nieuwe collectie die Wittmann zelf ontwierp en een herkenbare identiteit meegaf.

4) Zoek nieuwe klanten. In plaats van te wachten tot de klanten naar de winkel kwamen, ging Jacques Wittmann zelf op zoek. Dankzij zijn vele reizen zijn buitenlandse klanten nu goed voor 25 tot 30 procent van de omzet uit horloges. Naast klanten uit de buurlanden, zijn er ook heel wat kopers uit China, Rusland en Thailand.

5) Blijf alert. Toen de gebroeders Wittmann de zaak overnamen, kozen ze resoluut voor exclusieve luxeproducten, maar na de crisis stelden ze de juwelenlijn bij. De ontwerpen waren wellicht iets te hedendaags en extravert, terwijl het bedrijf vooral een klassiek publiek had. Er kwamen ook meer goedkopere juwelen voor jonge meisjes.

Lara Van Dievoet, bewerkt door Benny Debruyne

Onze partners