5 Chinese merken om in de gaten te houden

Chinese panda’s kennen we ondertussen al wel. Nu is het de beurt aan tot voor kort onbekende merken van de Aziatische grootmacht om ons straatbeeld in te palmen.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Qoros

Het eerste Chinese automerk dat slaagde voor de crashtests. Onlangs opende het een concessie in Slowakije. Van daaruit wil Qoros de aanval op Europa inzetten. De eerste modellen zullen in 2015 te koop zijn in Oost-Europa, daarna volgen onze contreien.

Xiaomi

Deze concurrent van Samsung en Apple in het smartphonesegment is het nieuwe troetelkind van de Chinezen. Om zijn internationale expansie te versnellen, haalde Xiaomi een topman van Android binnen.

Meters/bonwe

Dit modemerk is overal in China actief, ook in de kleinste stadjes van het land. Volgens sommige studies zou Meters/bonwe de derde positie in zijn categorie hebben, na Nike en Anta, een ander Chinees merk. De stichter van het bedrijf wil zeer binnenkort ook buiten de landsgrenzen aan de slag en heeft de Amerikaanse film Transformers 3 al volgestopt met zijn producten.

WeChat

WeChat, net als WhatsApp een app voor communicatie via smartphone, is nu al een gigant. Eind 2013 telde de applicatie van de groep Tencent 355 miljoen frequente gebruikers en in het laatste kwartaal genereerde ze een omzet van 49 miljoen dollar. Het bewijs van de internationale ambities van het merk: het huurde voetbalgod Lionel Messi in voor zijn reclamespots en had daar 200 miljoen dollar voor veil.

Herborist

Herborist begint stilaan mee te tellen in de cosmeticawereld. Het merk gooit zijn Chinese roots in de strijd om de verdiensten van zijn producten (met bijvoorbeeld bamboe of orchidee) aan te prijzen. Herborist wordt exclusief verkocht bij Sephora (LVMH). Het merk realiseert nu al 40 procent van zijn 300 miljoen dollar omzet buiten China.

Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content