4 tips om werknemers te laten streven naar kwaliteit

Elk bedrijf wil wel een bedrijfscultuur waarin alle medewerkers streven naar kwaliteit, maar zoiets is makkelijker gezegd dan gedaan. Volgens het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review helpen deze vier tips.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1. Maak uw boodschap geloofwaardig.

Aan werknemers vertellen hoe belangrijk kwaliteit is, betekent niet dat de boodschap ook overkomt. Dat hangt mede af van hoe u uw bericht brengt. De ene werknemer is een en al aandacht wanneer hij hoort dat kwaliteit de kosten drukt en het productieproces soepeler laat verlopen, terwijl zijn collega plots wel luistert wanneer kwaliteit in verband wordt gebracht met de tevredenheid van de klant. Zorg daarom dat managers kunnen kiezen uit verschillende opties om hun medewerkers tot kwaliteit aan te zetten.

2. Geef werknemers inspraak.

Een bedrijfscultuur waarin kwaliteit centraal staat, heeft duidelijke richtlijnen, maar stelt werknemers tegelijk in staat zelf de situaties te beoordelen die niet beschreven staan in de bedrijfsregels. Het komt erop aan net genoeg reglementen te hebben om de juiste richting aan te geven, maar tegelijk toe te laten dat werknemers ze creatief toepassen op nieuwe situaties.

3. Stimuleer uitwisseling tussen gelijken.

Niet alles hoeft van bovenaf opgelegd te worden. Medewerkers van hetzelfde hiërarchische niveau praten spontaan met elkaar over de kwaliteit van de producten en diensten, en wisselen ervaringen uit. Een bedrijf kan dat stimuleren. Een voorbeeld daarvan is een firma die ideeën van werknemers over kwaliteit op posters drukt en deze ophangt.

4. Ook het management moet mee

De betrokkenheid van het management is een voorwaarde om ervoor te zorgen dat nadenken over de kwaliteit ingang vindt in de bedrijfscultuur. Tijdens functioneringsgesprekken kunnen managers bijvoorbeeld het belang van kwaliteit onderstrepen.

Benny Debruyne

Bron: Harvard Business Review.

Tijdens de Paasvakantie verschijnt de Bizz By Mail-nieuwsbrief alleen op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke werkdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content