4 socialemediatips van NBA-star Kobe Bryant

In april blesseerde de Amerikaanse basketbalster Kobe Bryant zich voor lange tijd. Misschien betekent het zelfs het einde van zijn carrière, maar hij blijft scoren met de manier waarop hij omgaat met de sociale media, schrijft het Amerikaanse techmagazine Mashable.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Blijf jezelf, ook als het pijn doet. Sociale media zoals Facebook en Twitter zorgen voor een directe band tussen Kobe Bryant en zijn fans. Het heeft dan geen zin altijd de schijn op te houden en enkel de sociale media te gebruiken wanneer alles goed gaat. Een paar uur na zijn blessure liet Bryant stoom af op Facebook door zijn frustratie de vrije loop te laten. Tegelijk behield hij voldoende controle, onder meer door een inkijkje te geven in zijn gedachtegang: het is goed kom de klagen, want zorgt ervoor dat je daarna kunt relativeren. Er zijn namelijk ergere dingen in de wereld dan een gescheurde achillespees, was zijn redenering.

2 Ga daar waar je publiek zich bevindt. De Amerikaanse basketbalcompetitie heeft, net als de Engelse voetbalcompetitie Premier League, wereldwijde uitstraling. Omdat de NBA populair is in de grote Chinese markt, maakte Bryant ook een account aan op Weibo, de Chinese tegenhanger van Twitter.

3 Volg de evoluties op het vlak van sociale media. Slag om slinger komen er nieuwe sociale netwerken bij. Bryant volgt die evoluties en maakte niet zo lang geleden een profiel aan op fotoblognetwerk Instagram. Zijn eerste foto was er eentje van hemzelf terwijl hij klaar ligt om een mri-scan te ondergaan voor zijn achillespeesblessure.

4 Wees standvastig. Eenmaal je kiest voor een sociaal netwerk, laat je dan niet ontmoedigen door tegenslagen of kritische commentaren. “Bryant’s recente succes op sociale media is terug te voeren op het feit dat hij heeft geweigerd zich terug te trekken na een zware tegenslag,” zegt Sam Laird, die het socialemediagedrag van Bryant analyseerde voor Mashable. “Het is iets waar iedereen die van plan is om een online supportersschare en reputatie te bouwen van kan leren. Of het nu gaat over lid worden van Instagram, zijn diepste gedachten delen op Facebook of interageren met zijn Chinese fans, Bryant heeft pech omzet in opportuniteiten.”

Bron: mashable.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content