4 regels van de nieuwe Keiretsu

23/09/13 om 10:34 - Bijgewerkt om 10:34

Bron: Trends

Toyota heeft zijn bekende supply-chainsysteem Keiretsu verbeterd. Het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review trekt er deze lessen uit voor bedrijven die duurzame relaties willen aangaan met hun leveranciers.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

4 regels van de nieuwe Keiretsu

1 Leer om tegelijk op korte en op lange termijn te denken. Vertel leveranciers bijvoorbeeld dat je een langdurige relatie met hen wil aangaan, maar enkel als ze vandaag al bewijzen dat ze concurrentiële prijzen bieden. Help hen om dat doel te bereiken. Moedig hen aan om jouw bedrijf als langdurige partner te zien door hen te informeren over de verwachtingen die je hebt voor het snijden in de kosten, maar evengoed over hoe je de voordelen zult delen.

2 Ga bij je leverancier de werkvloer bezoeken. Als je hun processen niet begrijpt, kun je hen niet helpen om tot verbeteringen te komen. In plaats van componenten uit te besteden, kun je beter joint ventures opzetten voor kernonderdelen.

3 Wees de klant waar je leverancier mee wil werken door duidelijk te maken dat jullie zakenrelatie hem zal helpen om operationeel te verbeteren en zo concurrentiëler te worden.

4 Leg een leveranciersportfolio aan en bekijk welke leveranciers voor jou het meest interessant zijn om te helpen met hun verbeteringen. Alle leveranciers daarmee helpen is immers onmogelijk. Om je een zetje te geven bij die analyse kun je aan leveranciers scores toekennen op het vlak van kwaliteit, kost, levering, mensen en ontwikkeling. Vergeet ook niet dat leveranciers met het vermogen om snel bij te leren een sleutelelement zijn voor de groei van je bedrijf.

Onze partners