4 ontwrichtende trends op de werkvloer

11/03/13 om 17:30 - Bijgewerkt om 17:30

Bron: Trends

Gary Swart, de CEO van het Amerikaanse Odesk, ziet de manier waarop we werken dit jaar op 4 manieren veranderen. Odesk is een platform waarop bedrijven die een taak willen uitbesteden zoeken naar de juiste freelancer of onderaannemer onder de 2,5 miljoen profielen.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

4 ontwrichtende trends op de werkvloer

1 Specialisten zullen de arbeidsmarkt domineren

"Vroeger was het doorgaans niet leefbaar om heel erg gespecialiseerd te zijn in één thema omdat de volumes op de markt niet groot genoeg waren. Door de wereldwijde markt die door het internet ontstaat kunnen zulke experts nu hun diensten leveren aan de vele lokale markten waar hun vaardigheden nog niet aanwezig zijn." Swart geeft het voorbeeld van een ondernemer die voor zijn start-up een online team heeft samengesteld met hooggespecialiseerde freelancers in plaats van een traditioneel team.

2 Online teammanagement wordt een aantrekkelijke vaardigheid

Gezien meer en meer werk online zal gebeuren, zullen werkgevers meer waarde hechten aan het talent en de vaardigheid om online teams te beheren. "Het gevolg daarvan is dat jobkandidaten niet enkel beoordeeld zullen worden voor hun vaardigheid om online teams te managen, maar nog boeiender kandidaten worden als ze een online team dat ze zelf hebben samengesteld met zich meebrengen."

3 Big data in personeelsbeleid

Bedrijven veranderen steeds sneller om concurrentieel te blijven en flexibele teams zijn daarom belangrijk geworden. Guy Swart verwacht dat big data (informatie afleiden uit de grote gegevensbestanden binnen het bedrijf) vanaf 2013 ook het personeelsbeleid zal veranderen. "In 2013, wint hr op basis van gegevensanalyse binnen bedrijven aan belang om de doeltreffendheid in te schatten van zaken als de structuur van het team, individuele vooruitgang, tools om samen te werken, processen om het werk en de manier waarop beslissingen worden genomen te beheren en de professionele relaties tussen teamleden."

4 Een onbekende vaardigheid zal de markt ontwrichten

Volgens de ceo van Odesk weten we nog niet welke de toekomstige vaardigheden waarin we ons binnen een paar jaar kunnen specialiseren. "Kijk bijvoorbeeld naar mobiele applicaties om te zien hoe snel vaardigheden waar veel vraag naar is opgang maken. In het derde kwartaal van 2008 gaven bedrijven 62.500 dollar uit aan de ontwikkeling van mobiele apps op Odesk, maar in het derde kwartaal van 2012 was dat al 6,3 miljoen dollar." De twee vaardigheden waarvan Swart de vraag het snelst ziet groeien op zijn jobplatform zijn hr en statistische analyse.

Bron: Startup.co.uk

Onze partners