4 marketinglessen uit Sotsji

17/02/14 om 17:23 - Bijgewerkt om 17:23

Bron: Trends

Ook wie met een marketingblik naar de Olympische Winterspelen in het Russische Sotsji kijkt, ziet winnaars en verliezers. Vier voorbeelden.

4 marketinglessen uit Sotsji

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1. Het is het product, stommerik. Dat zou iemand moeten zeggen tegen Under Armour, de kledingsponsor van het Amerikaanse schaatsteam. Under Armour ontwierp innovatieve schaatspakken met ventieltjes om de warme lucht te laten ontsnappen, maar tegelijk komt er ook lucht binnen. In dit artikel vroeg de Wall Street Journal zich vorige week af of de schaatspakken verantwoordelijk zijn voor de malaise in het schaatsteam. Zelfs superster Shani Davis kwam niet in de buurt van een medaille. De atleten gingen dan maar weer met hun oude pakken schaatsen (ook van Under Armour). De grootste verliezer is wellicht Under Armour zelf, dat beter geen risico had genomen met zijn technologie.

2. Speel in op herkenbaarheid. Weinigen buiten het Caribische eiland zouden hebben opgemerkt dat er voor het eerst in jaren weer Jamaicaanse bobsleeërs meedoen aan de Spelen, maar de Jamaicaanse toeristische dienst bracht daar met een slimmigheidje verandering in. Waar staat Jamaica vooral voor bekend? Voor zijn muziek, en dus werd The Bobsled Song op de wereld losgelaten. De bedoeling is het liedje te laten beginnen net op het moment dat de bobbers aan hun race beginnen. Als je Jamaica als merk zou benaderen, dan zou het staan voor snelheid (zijn sprinters), muziek (reggae en co) en hipheid. Alle drie zijn verenigd in The Bobsled Song.

3. Bekijk het hele plaatje. Je zult maar hopen geld neertellen om sponsor te zijn van de Olympische Spelen, waarna Rusland plots een loopje neemt met de rechten van holebi's. Hamburgermerk McDonald's creëerde de hashtag #CheersToSochi waarmee mensen op berichtensite Twitter persoonlijk hun favoriete atleten konden aanmoedigen. De twittercampagne werd in geen tijd gekaapt door verdedigers van homorechten en sympathisanten die de hashtag gebruiken om te protesteren tegen de net gestemde anti-homowet in Rusland. Ook de andere officiële sponsors werden via de sociale media aangepakt en aangemoedigd om zich uit te spreken voor homorechten in Rusland.

4. Wees ludiek zonder je belachelijk te maken. Hoewel het Noorse team geen topfavoriet is voor de curlingcompetitie, is het toch dit team dat vooral over de tongen gaat. Dat komt door hun opvallende kleding met ruitjespatroon in wit, grijs en rood, dat uitgroeide tot een populair gespreksonderwerp. Lang voor de spelen was de kleding al een hit op de sociale media. Bekijk de pakken hier. Overdrijf ook weer niet, zoals deze Mexicaanse alpineskiër in mariachipak. Zeker als je als Mexicaan luistert naar de naam Hubertus Von Hohenlohe en opgroeide in Oostenrijk.

Benny Debruyne

Onze partners