3 redenen waarom kmo's aan digitale marketing moeten doen

20/01/14 om 15:45 - Bijgewerkt om 15:44

Bron: Trends

Vorige week maakte Goudengids.be op basis van een enquête ontluisterende cijfers bekend over de digitale marketing bij Belgische kmo's. Dit zijn drie redenen waarom kmo's maar beter hun koudwatervrees tegenover digitale marketing overwinnen.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

3 redenen waarom kmo's aan digitale marketing moeten doen

1. Digitale marketing is niet alleen voor grote bedrijven.

"De grootte van de bedrijven telt niet, want het gaat om de klant," zegt André Duval van het durfkapitaalfonds Duval Union tijdens het rondetafelgesprek bij de voorstelling van de resultaten van het onderzoek. "Een bedrijf dat niet meedoet aan digitale marketing, zegt eigenlijk tegen zijn klanten: ik sluit mijn deuren voor jou." Bij de respondenten heeft maar één op de acht bedrijven een e-commercewinkel. Dan mag het niet verbazen dat Belgische klanten massaal bij buitenlandse e-winkels shoppen. Van de 2,6 miljard aankopen die Belgen via e-commerce doen, vloeit 60 procent naar buitenlandse bedrijven.

Volgens de reclamekenner zitten nogal wat kmo's niet op het internet, omdat ze niet begrijpen dat ze moeten deelnemen aan de conversatie op het web. "Ze weten wat hun knowhow is, maar ze kennen hun relevantie niet: ze weten niet welke rol ze spelen in het leven van de consument."

2. Experimenteer met trial-and-error.

Kmo's kennen vaak te weinig van digitale marketing, ze hebben beperkte budgetten en werken met kleine teams die werk genoeg hebben. Toch mag dat geen excuus zijn om digitale marketing te negeren, zegt Nick Decrock, voorzitter van de digital expert group bij het marketingnetwerk Stima. "Je hebt bij de bedrijven drie groepen: naast de groep die helemaal niets doet en de groep die de digitale marketing omarmd heeft, doet de derde en grootste groep iets tussen die twee uitersten in. Ze doet aan cherrypicking: die bedrijven proeven van de hype, bijvoorbeeld door een Facebook-pagina aan te maken. Dat betekent eigenlijk dat de cijfers van Goudengids.be nog verontrustender zijn: een bedrijf kan dan wel een website hebben of op Facebook aanwezig zijn, maar de vraag is hoe. Bedrijven zouden veel meer moeten experimenteren via trial-and-error."

3. Het is nog niet te laat voor een mobiel platform.

"Bedrijven moeten er zich bewust van zijn dat de digitale evolutie zowat elke sector aan het transformeren is, waardoor de consument op een nieuwe manier op zoek gaat naar informatie," zegt Jo Caudron, voorzitter van IAB Belgium, dat de digitalereclamesector vertegenwoordigt. "Bedrijven die kiezen voor een pagina op Facebook in plaats van voor een eigen website, verschuiven economische waarde naar buitenlandse multinationals." Initiatieven zoals Facebook kun je volgens Caudron niet meer lokaal krijgen, maar voor platformen voor mobiele telefoons ligt dat anders. "Het verhaal van mobiel winkelen in België moet nog worden geschreven. Het zou heel goed zijn als bedrijven en overheden ervoor kunnen zorgen dat die economische waarde bij ons blijft." Caudron ziet daar een belangrijke taak voor de overheid.

Benny Debruyne

Onze partners