3 marketingtips voor de toekomst

Jon Miller van het Amerikaanse marketingsoftwarebureau Marketo legt op de webstek van Inc.com uit wat het verschil is tussen marketing vroeger en nu.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Marketing in het verleden

15 jaar geleden reed de klant na het werk naar enkele autodealers om auto’s te bekijken en wanneer hij er klaar voor was praatte hij met de verkopers. “Zij hebben tenslotte de antwoorden,” zegt Miller. “Wanneer is dit model de laatste keer vernieuwd? Hoe scoort de auto op het vlak van veiligheid? Is het model verkrijgbaar in het blauw?

Marketing in de toekomst

De koper is nu zelfbewust en zoekt op voorhand informatie op het internet. Hij weet welke motor en kleur hij wil, welke opties er mogelijk zijn, hoeveel de auto kost en hoelang de levertijd bedraagt. Marketeers moeten uitvissen hoe ze het beste praten met deze in informatie zwemmende klant. Af en toe een onpersoonlijke boodschap roepen via e-mail vindt Miller geen goed idee. Wat dan wel?

1 Zorg dat je content goed en informatief is. Klanten halen graag content van het net af en bekijken videofilmpjes op je website. Voed je site met dergelijke informatie en verzamel de gegevens die het oplevert (Wie bekijkt wat? Waarin zijn klanten geïnteresseerd?).

2 Stuur persoonlijke berichten. Heb je zoveel informatie over de aankoopgeschiedenis van de klant, over wie zich registreert voor evenementen,…dat je erin verzuipt? Volgens Miller is het verleidelijk een bulkmail te versturen om klanten tot kopen aan te zetten, maar hij vindt het geen goed idee. Stuur liever een persoonlijke boodschap in functie van wat de klant bekijkt op je website en sociale media.

3 Grijp je kans. Nogal wat marketeers hebben het gevoel achter de feiten aan te hollen door de snelle ontwikkelingen in marketingland, maar volgens Miller is er nooit een betere tijd geweest om marketeer zijn. “De klant vormt zich een beeld van een merk en neemt een aankoopbeslissing nog voor hij met een verkoper praat of het product in de winkel ziet. Dat is een ongelofelijke kans om de klant als eerste te bereiken en een langetermijnrelatie met hem aan te gaan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content