3 manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen

Lily Deforce, directeur van Fairtrade Belgium © Photo News
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Max Havelaar, het keurmerk voor eerlijke handel tussen zuid en noord, veranderde afgelopen week zijn naam in Fairtrade Belgium. Directeur Lily Deforce legt uit dat er drie manieren zijn waarop een bedrijf aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) kan doen.

Creating shared value betekent dat bedrijven zich afvragen welke rol ze kunnen spelen in de grote maatschappelijke veranderingen, vertrekkend vanuit hun kernbusiness. Er zijn drie manieren om maatschappelijk verantwoord ondernemen te benaderen. De eerste is vanuit het perspectief van risicomanagement. Dat is een defensieve aanpak waarbij je de beste manier zoekt om je voor te bereiden op de mogelijke gevaren. Heel wat bedrijven doen dat. Daarnaast heb je de filantropische benadering, waarbij je 100.000 euro geeft aan een goed doel, vaak zonder dat er een band is met je bedrijfsactiviteit. De derde manier is de strategische aanpak, waarbij je de kernactiviteiten van je bedrijf stap voor stap duurzamer probeert te maken. Exki doet dat: maatschappelijk verantwoord ondernemen is een deel van hun DNA. Ook wat Paul Polman, de CEO van Unilever, op het vlak van duurzaamheid doet, vind ik sterk. Je moet van MVO een deel van je merkwaarde maken. Ons motto is: business, geen filantropie. We zijn met economie bezig en er moet winst worden gemaakt. Wij staan open voor samenwerking met elk bedrijf om te kijken hoe de supply chain in elkaar zit en hoe we die beter kunnen maken. Op dit moment werken we daarvoor samen met Nespresso en Ferrero.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content