3 gevaren bij co-creatie

09/09/13 om 13:23 - Bijgewerkt om 13:23

Bron: Trends

Via de sociale media kunnen bedrijven nu makkelijk samenwerken met klanten om te brainstormen over nieuwe ideeën of verse producten te ontwikkelen, maar deze 'co-creatie' brengt ook gevaren met zich mee. Een artikel in het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review raadt bedrijven aan op te letten met deze 3 zaken.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

3 gevaren bij co-creatie

1 Bescherm je merk. Bedrijven met een sterk merk hebben veel te verliezen omdat consumenten het merk schade kunnen toebrengen. Er zijn voorbeelden te over. Toen het Duitse Henkel zijn klanten om ideeën vroeg voor nieuwe verpakkingen, werd het overspoeld met belachelijke voorstellen. Een Twitter-campagne van McDonald's werd door de gebruikers 'gekaapt' met negatieve berichten. Weeg de kans op negatieve reclame af tegen de voordelen van de co-creatiecampagne.

2 Let op voor consumenten die niet weten wat ze willen. Bedrijven die het zelf niet meer goed weten omdat hun markt zo snel verandert, komen net dan in de verleiding om de consument te vragen hoe hij de zaken ziet. Ook de consument is dan evenwel onzeker en kan geen duidelijk antwoord geven op wat hij graag heeft. Porsche kreeg bijvoorbeeld veel negatief commentaar toen het een SUV op de markt wilde brengen, maar achteraf bleek er veel vraag te zijn naar de Porsche Cayenne.

3 Verwacht niet te veel. Hoe vaker je een beroep doet op de consumenten, hoe meer de kwaliteit van de inbreng vermindert en hoe minder vaak ze een bijdrage leveren. Vaak zie je dat ze hetzelfde idee meerdere keren voorstellen, zelfs al gaat het om een product dat al wordt aangeboden of hun eigen co-creatie-idee dat het bedrijf al aan het uitwerken is.

Bron: Harvard Business Review

Onze partners