3 fouten bij de invoering van intern bedrijfsnetwerk Yammer

13/06/13 om 11:16 - Bijgewerkt om 11:16

Bron: Trends

De Nederlandse communicatiespecialist Huib Koeleman had meer verwacht van interne bedrijfsnetwerken zoals Yammer of het Belgische Knowledge Plaza. Bedrijven maken 3 grote fouten.

3 fouten bij de invoering van intern bedrijfsnetwerk Yammer

© Huib Koeleman

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Werknemers gebruiken professionele socialemedianetwerken als Yammer anders dan privéplatformen zoals Facebook. "Privé wordt op sociale media gemakkelijk gereageerd," zegt Huib Koeleman. "De commentaren kunnen ook weleens bitsig zijn. Daar staat tegenover dat werknemers voorzichtig zijn als hun baas meekijkt. Ook veel managers vinden het eng om mee te discussiëren. Iemand suggereerde me een soort darkroom op te richten, om de interne communicatie te stimuleren. Managers zouden zo hun mening anoniem kwijt kunnen, zonder dat ze er meteen op worden afgerekend. Op zich is dat een creatief voorstel, waar ik goed om heb gelachen, maar dat idee zal het niet halen."

2 Strakke communicatieplannen werken niet. "Ik zie te veel communicatiemensen die in een strak plan geloven. Zulke plannen botsen al gauw met de snel veranderende context bij veranderingstrajecten. Je kunt onmogelijk inschatten hoe de situatie er over een jaar uitziet. Het is beter een stip aan de horizon voor ogen te houden en daar stap voor stap naartoe te werken."

3 Sociale media zijn niet gratis. "Bij het opstellen van het budget wordt vaak gedacht dat sociale media gratis zijn. Aangezien iedereen kan bijdragen aan sociale media, heb je geen mensen nodig om die media te vullen, is de redenering. Dat klopt niet. Bij de experimenten, pilotprojecten en proeflabs die ik heb begeleid, is er een eenvoudige stelregel voor succes: zorg voor voldoende mankracht om het delen van content te stimuleren en te modereren. De content zelf moet van de medewerkers komen."

Meer over dit onderwerp in de nieuwe Trends.

Onze partners