3 businessstrategieën om je bedrijf te vergroenen

09/01/14 om 15:37 - Bijgewerkt om 15:37

Bron: Trends

Een bedrijf dat wil vergroenen kan verschillende strategieën gebruiken. Cosmeticabedrijf L'Oréal past er minstens drie toe.

3 businessstrategieën om je bedrijf te vergroenen

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1. Zet wat je al doet in de verf, en formuleer duidelijke doelen. Je kunt in je eigen onderneming kijken welke groene merken of acties er al zijn en daar uitleg over geven aan het publiek. Doe dat niet als je groene fundamenten niet stevig genoeg zijn, want dat is greenwashing: jezelf een groen imago aanmeten zonder dat dit op een aanvaardbare basis berust. De klant doorprikt dat snel. L'Oréal werd daar in het verleden al van beschuldigd.

2. Neem een groen bedrijf over. Wijlen Anita Roddick, de oprichter van The Body Shop, hoopte dat ze als een Trojaans paard L'Oréal van binnenuit kon doen veranderen toen ze haar bedrijf in 2006 aan L'Oréal verkocht. The Body Shop, dat nog altijd apart functioneert binnen L'Oréal, maakte er bijvoorbeeld een strijdpunt van dat het geen dierenproeven gebruikt bij het testen van cosmetica. Maar L'Oréal krijgt tot op heden slechte punten van Naturewatch, een organisatie die strijdt tegen dierenleed. De EU legt sinds dit jaar een verbod op dierenproeven op voor het testen van cosmeticaproducten, maar Naturewatch wil dat het bedrijf ook buiten de EU afziet van dierenproeven. In China is het evenwel verplicht cosmetica te testen op dieren. L'Oréal zegt op zijn website dat het al twintig jaar geen afgewerkte producten meer test, maar in afwachting van een alternatief om veiligheidsredenen een kleine hoeveelheid ingrediënten nog test op dieren.

3. Breng nieuwe producten op de markt. L'Oréal vernieuwt elk jaar ongeveer twintig procent van zijn producten, schreef het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review vorig jaar. De innovatiemachine draait op volle toeren en wanneer het gamma groener wordt, verandert dat het hele bedrijf. L'Oréal spendeert 3,5 procent van zijn inkomsten aan onderzoek en ontwikkeling, veel in vergelijking met concurrenten als Revlon en Estée Lauder.

Benny Debruyne

Onze partners