Brusselse metropool moet logistieke draaischijf worden

23/04/14 om 10:26 - Bijgewerkt om 10:26

Bron: Trends

Brussel bevindt zich in een moeilijke economische situatie. Toch denkt Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitan, dat de hoofdstedelijke metropool 3 procent economische groei moet ambiëren.

Brusselse metropool moet logistieke draaischijf worden

© belga

Een aanhoudend mobiliteitsprobleem, een jeugdwerkloosheid die Zuid-Europese vormen aanneemt, een derde van de bedrijven dat van plan is te vertrekken: het Brussels Gewest doet het economisch niet schitterend. Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitan, het vroegere Voka Comité Brussel, is toch optimistisch. Hij vindt dat we verder moeten kijken dan het gewest en wijst op de economische verstrengeling tussen Brussel en haar achterland: De Brusselse metropool die het gewest met haar brede rand verbindt, blijft het economische zwaargewicht van België met 30 procent van de economie. "Hier zit veel potentieel", weet Van Avermaet. "Voka wil met zijn groeipact dat het eind vorig jaar lanceerde de economie in Vlaanderen met 2 procent doen groeien. De Brusselse metropool moet daarbij een trekker zijn en 3 procent groei ambiëren."

Ondernemers mogen dus niet te negatief zijn ondanks ergernissen als de hoge loonkosten en de vele miljoenen die in en rond Brussel verloren gaan door het fileleed?

Jean-Paul Van Avermaet: "Het is economisch bewezen dat metropolitaanse omgevingen een hogere groei hebben dan de rest van het land. Als Voka pleit voor 2 procent groei in Vlaanderen dan moeten we de lat voor Brussel en haar omgeving hoger durven leggen. Brussel heeft troeven zoals de internationale aantrekkelijkheid. Brussel kent ook een sterke bevolkingsgroei en die 100.000 nieuwe inwoners tegen 2020 hoeven geen probleem te zijn. Je kan die evoluties gebruiken om de groei te ondersteunen."

Groei wil zeggen: extra ondernemingen. Is er in het Brussels Gewest nog plaats voor nieuwe omvangrijke bedrijfsactiviteiten?

Jean-Paul Van Avermaet: "Ik denk aan het kanaal dat het gewest in twee snijdt. Het is er niet alleen aangenaam wonen, het kan een belangrijke rol spelen in logistieke goederenstromen. Zeker voor het transport van bouwmaterialen. Het terrein Schaarbeek Vorming kan een logistieke schakel zijn tussen de Haven van Brussel, Cargovil, Brucargo en het spoorwegennet. De Brusselse metropool moet zo een logistieke draaischijf worden. Maar het risico bestaat dat inwoners van de appartementen langs het kanaal zich zullen verzetten tegen de uitbreiding van bedrijfssites."

Uit enquêtes blijkt dat 30 procent van de Brusselse bedrijven overwegen om het gewest te verlaten. Wegens de hoge belastingdruk.

Jean-Paul Van Avermaet: "Een beetje fiscale concurrentie kan geen kwaad om de overheden scherp te houden, maar in een zone met een intens economisch verkeer mag die niet overdreven worden. Fiscaliteit is ook niet de enige factor voor de keuze van een vestiging. Er zijn bedrijven die net wel in het Brussels Gewest investeren omwille van de bereikbaarheid met openbaar vervoer of het prestige van een vestiging in het centrum. Maar natuurlijk moeten de belastingen in de hele metropool zoveel mogelijk beperkt worden. Zeker ook voor de maakindustrie die we hier echt nog nodig hebben."

Wat vindt u van de Brusselse jeugdwerkloosheid? In bepaalde gemeenten en wijken bedraagt die 40 procent of meer.

Jean-Paul Van Avermaet: "Economische groei komt er niet op een sociaal kerkhof. De werkloosheid doen dalen is een van onze prioriteiten. Hier is een belangrijke rol voor het onderwijs weggelegd. De scholen moeten ervoor zorgen dat de leerlingen niet schoolmoe worden en dat ze na het afstuderen naar een job worden geleid. Ik ben zeker dat het gros van de 100.000 werklozen de juiste werkattitude heeft. Cruciaal is een aantal basisvaardigheden zoals talenkennis. G4S heeft samengewerkt met Actiris (de Brusselse VDAB, nvdr.) en Bruxelles Formation om werklozen naar de bewakingssector te lokken. De helft van die sector situeert zich in en rond Brussel. Het verbaasde mij dat we veel mensen moesten aantrekken diep in Vlaanderen en Wallonië terwijl hier zoveel werklozen zijn. Het probleem met Brusselse kandidaten was inderdaad de gebrekkige talenkennis."

Onze partners