Beyoncé geeft lesje crisiscommunicatie net voor Super Bowl

De Amerikaanse zangeres Beyoncé kreeg veel kritiek omdat ze tijdens de inauguratie van de Amerikaanse president Barack Obama het volkslied geplaybackt had. De manier waarop ze reageerde was een lesje in crisiscommunicatie zegt communicatiespecialist Steve Cody op de site van het Amerikaanse ondernemersblad Inc.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Tijdens een persconferentie net voor de Super Bowl, de sterk gemediatiseerde American footballfinale, kwam Beyoncé de perszaal binnen, vroeg alle journalisten om recht te staan en zong vervolgens live het Amerikaanse volkslied. Volgens Steve Cody riep ze zo een halt toe aan de reputatieschade die ze leed door de vele kritiek die ze kreeg op het playbacken. “Haar snelle en transparante reactie voor het juiste publiek op precies het goede moment is een les uit het boekje voor elke ondernemer die met een crisis wordt geconfronteerd,” schrijft Cody, managing director van het Amerikaanse marketing- en communicatiebureau Peppercomm in zijn column voor Inc. “Je kunt anderen je verhaal laten vertellen, of zoals Beyoncé deed, voor de microfoon gaan staan en zelf de boodschap controleren.” Volgens Cody respecteerde Beyoncé de vier sleutelmomenten van crisiscommunicatie:

1 Reageer snel.

2 Zorg voor een authentiek en eerlijk antwoord.

3 Als je iets verkeerd hebt gedaan, geef het dan toe.

4 Als je geloofwaardigheid in twijfel wordt getrokken, zoek dan een manier om haar snel te herstellen.

Bron: Inc.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content