Besmeurd door de pers: 5 reacties

De pers heeft veel macht. Een vrije interpretatie van de feiten, een scherpe editoriaal of een sensationele foto kan uw reputatie schaden. Hoe moet u reageren zonder olie op het vuur te gooien?

Keihard terugslaan. Deze tactiek kunt u gebruiken als u stevig in de schoenen staat. U moet solide tegenargumenten hebben, uw netwerk bespelen om de boodschap te verspreiden en erg veel overtuigingskracht hebben.

Uw imago gebruiken. U kunt een gekneusd imago verdringen met het beeld van de modelvader of -echtgenoot, de baas die zijn arbeiders kent enzovoort. DSK heeft zichzelf verbrand, maar verschijnt nu overal hand in hand met zijn vrouw.

Uw kop in het zand steken. Dit is de beste tactiek als u geen netwerk of imago hebt. De baas van het Franse Quick-restaurant waar een jongetje stierf door voedselvergiftiging, werd geblameerd door een krant en had geen pr-bureau achter zich. Hij zweeg en zocht een advocaat.

Publieke bekentenis. Een bekentenis is de enige oplossing als de feiten ernstig zijn en een vergelijk tussen de partijen niet mogelijk is. In de spionagezaak bij Renault moest topman Carlos Ghosn in een nieuwsuitzending toegeven: “Ik heb me vergist.” Ghosn is weliswaar van zijn voetstuk gevallen, maar blijkt een man van vlees en bloed die ook weleens een fout maakt.

Het probleem verplaatsen. Een complottheorie inroepen is nooit een goed idee. Als u de beschuldiging afdoet als een wraakactie tegen uw persoon, geeft u munitie aan de schandaalpers. Dan komt u niet alleen op de voorpagina van de gewone krant, maar ook in alle roddelrubrieken.

Bron: L’Entreprise.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content