Belgische tilt Frans Château een niveau hoger

04/07/14 om 11:55 - Bijgewerkt om 11:55

Kathleen Van den Berghe is burgerlijk bouwkundig ingenieur, maar ze vond de bouwsector in ons land niet echt opwindend. Nu heeft ze een wijngaard in Frankrijk.

Belgische tilt Frans Château een niveau hoger

© Ivan Put

"Een brug ontwerpen en bouwen duurt acht jaar. Vijf bruggen en je carrière is voorbij." Zelfs toen ze vroeg op de werven te gaan werken, vond Van den Berghe dat er geen schwung kwam in haar carrière. Na een MBA bij Vlerick Business School ging ze daarom in de internationale consultancy bij McKinsey. Nadat ze bij het consultancybedrijf haar man Sigurd had leren kennen, begon ze te denken aan kinderen en aan een rustiger leven. Ze ging opnieuw in België aan de slag. In de vastgoedsector dit keer, bij Matexi Group. Een job die haar best aanstond, tot ze werd uitgenodigd bij vrienden in Toscane.

"Die vrienden hadden in Italië een huis gekocht met een wijngaard eraan. Daar is het idee gegroeid", herinnert Van den Berghe zich. "Zelf zijn we geen zonnekloppers, dus gingen we in frissere regio's op zoek naar een huis met een 'gezellig wijngaardje' eraan. Eerst gingen we kijken in de Bourgogne, maar daar waren de prijzen te hoog. We verlegden onze horizon naar de Loire. Die streek is eigenlijk veel mooier dan de Bourgogne en op de koop toe zijn de prijzen er schappelijk."

"Ik herinner me nog de rit in de auto met de vastgoedagente. We hadden al enkele huizen gezien die niet helemaal waren wat we zochten, en toen zei die vrouw: "Nu gaan we kijken naar Château de Minière. We zaten op die manier natuurlijk ver van ons oorspronkelijk idee af. Van een huis met wijngaardje kwamen we uit bij een complex van gebouwen met 23 hectare wijngaard erbij. We zaten ook een categorie hoger dan we gebudgetteerd hadden. Al spreken we dan nog altijd over een bedrag waarmee je geen villa koopt in de Brusselse rand. We hebben geprobeerd het te kopen met slechts 7 hectare erbij, maar dat kon niet. We moesten minimaal 18 hectare nemen. In september 2010 hebben we Château de Minière gekocht. Vanaf dat moment zagen we het niet meer als een tweede verblijf, maar als een heus project voor mij."

Het gebouw werd ontmanteld om de structuur te herstellen. "Veel mensen zijn daar bang voor, maar met mijn ervaring in de bouw weet ik hoe je dat aanpakt." Het project is niet meer vrijblijvend: de voormalige consultant werkt met zeven personeelsleden. "De oenoloog met wie ik in het begin werkte omdat ik hem contractueel moest overnemen van de vorige eigenaars, heb ik ontslagen. Hij bedroog me. Mijn plan was na drie jaar break-even te draaien. Mijn man dacht dat ik wat optimistisch was. Hij mikte op vijf jaar. We zijn nu drieëneenhalf jaar verder en ik denk dat ik mijn man gelijk zal moeten geven. De wijn heeft mij geduld leren te oefenen."

"Als je de wijnwereld alleen van buitenaf kent, schrik je van wat er allemaal bij de productie komt kijken: labels ontwerpen en laten drukken, botteling, investeren in kurk en nieuwe vaten, takszegels, douanedeclaraties, transport, voorraadbeheer, landbouwwetgeving. Ik heb ook een commercieel consultant in de arm genomen. Die heeft mij geleerd niet te braderen: je stelt een eerlijke prijs voorop en daar wijk je niet van af. Daardoor zijn we veel oude klanten kwijtgeraakt. In de Loire is het blijkbaar de gewoonte tegen erg lage prijzen te verkopen. Tot onder de kostprijs."

Na drie jaar begint Van den Berghe taken te delegeren. "Ik ken het bedrijf nu door en door. Ik ben nu bezig een manager aan te werven. Zelf vertegenwoordig ik het Château op salons, beurzen, seminars, diners, ga ik de wijn laten proeven bij gastronomische restaurants. In plaats van een kasteelvrouw ben ik een veredelde pr-dame en verkoopster."

De voormalige bedrijfsconsultant moet nu ook zelf de regeltjes in de praktijk omzetten. Welke punten zijn het belangrijkst? "Ik zou visie op nummer één zetten. Je moet voor ogen houden waar je naartoe wil. Mijn visie voor Château de Minière is een complete wijnervaring aanbieden. Wie ze meemaakt, wil ze opnieuw meemaken. Marketing komt op nummer twee. Marketing staat in functie van de hoofdvisie. Tegelijk wil ik origineel zijn. Château De Minière is een van de weinige in de Loire die bubbels maakt van rode wijn. Voor een hoger kwaliteitsniveau werken we gecertifieerd biologisch. Voor kwaliteit zitten we in mijn ogen aan 7,5 à 8 op 10. Het kan nog beter. We bottelen ook veel magnums, drieliter- en zelfs zesliterflessen, ook dat geeft ons een eigen gezicht."

Dirk Rodriguez

Dit is het eerste deel in de zomerreeks van Trends over Belgische ondernemers die hun carrière inruilen voor een wijnkasteel.

Lees meer over:

Onze partners