'Belgen nemen te weinig risico'

19/12/13 om 11:24 - Bijgewerkt om 11:24

Bron: Trends

De man die Disney op de kaart van de mobiele games zette is een Vlaming. Bart Decrem is senior vice president van The Walt Disney Company en kan 25 nummer-één-hits in de App Store op zijn conto schrijven, waaronder Tap Tap Revenge en Where's My Water.

'Belgen nemen te weinig risico'

Bart Decrem kreeg de ondernemersmicrobe te pakken op zijn dertiende, toen hij radio-uitzendingen verzorgde op FM Bruxel en een magazine opstartte. Decrem beproefde zijn geluk aan de andere kant van de oceaan toen hij aan de Stanford University rechten ging studeren.

"Dat was vooral een excuus om de sfeer in Silicon Valley te kunnen opsnuiven. Ik kwam er onder meer in contact met Andy Hertzfeld, mededesigner van de Macintosh en een goede vriend van Steve Jobs. Samen stampten we Eazel uit de grond, een softwaretool om Linux gebruikersvriendelijker te maken. Het werd geen onverdeeld succes, maar het kon wel tellen als start-upervaring", zegt Decrem.
Vervolgens richtte hij Flock op (overgenomen door Zynga) en trok aan de kar van Firefox 1.0. Echt bekend werd Decrem pas in 2008, met het mobiele spelletje Tap Tap Revenge. Dat spel - waarbij spelers op het ritme van de muziek op het scherm tikken - schoot bij de opening van de officiële App Store meteen door naar nummer 1. Het leverde hem een podiumplaats op naast Steve Jobs en vooral veel naamsbekendheid.

Toen Tapulous, het bedrijf achter Tap Tap Revenge, in 2010 werd overgenomen door The Walt Disney Company, nam Decrem de functie van vicepresident en general manager voor Disney Mobile Games op. "Er zijn 1,5 miljard smartphones op de markt en dat aantal stijgt razendsnel. Er groeit een hele generatie op voor wie de smartphone of tablet het eerste scherm is dat ze zien. In de App Store is 90 procent van de top tien downloads spelletjes. Het is voor Walt Disney dus van strategisch belang om in deze markt prominent aanwezig te zijn."

Decrem zette Disney als belangrijke speler in de mobielespelletjesindustrie op de kaart met de hit 'Where's My Water?' Een spel waarbij de speler water moet brengen naar Swampy, een krokodil die ervan houdt om ondergronds een bad te nemen en op de waterbuis klopt (beng beng) als dat niet lukt. Te gek voor woorden? Kan zijn, maar wel goed voor meer dan een kwart miljard downloads. Het leverde Decrem de bijnaam 'Mister tap tap, beng beng' op.

"Met mijn Belgische roots ben ik telkens door het dolle heen als ik de kaap van 10 miljoen downloads bereik, dus 250 miljoen downloads is nauwelijks te vatten. Het toont de kracht van het smartphoneplatform, waarbij in geen tijd massaal veel mensen bereikt kunnen worden."

Goedkoop falen

Walt Disney heeft creativiteit in zijn DNA en is tolerant in het accepteren van creatieve ideeën en werkvormen. "Disney begrijpt dat je out of the box moet durven te denken om je als organisatie te onderscheiden. Zeker in grote ondernemingen is het moeilijk om mensen te vinden die verantwoordelijkheid willen nemen voor gewaagde ideeën. Dat komt door het stigmatiserende beeld dat veel mensen hebben over falen. Wie verantwoordelijkheid neemt en faalt, wordt misschien ontslagen. Of het is op zijn minst slecht voor de carrière. Om succes te hebben, is het belangrijk om van dat denkbeeld afstand te doen."

"Het belangrijkste moment uit mijn carrière was mijn ontslag bij Flock. Het verplichtte me na te denken over wat goed en fout liep en daaruit te leren. Silicon Valley is ook goed in het begrijpen van het noodzakelijke falen om tot iets groots te komen. Dat is een groot verschil met het Belgische ondernemersklimaat."

"België is een handelsland bij uitstek, waar de interactie met verschillende culturen in de genen zit. Dat is een absolute 'pro' om succesvol te zijn op de mobiele platformen. Maar over het algemeen durven Belgen weinig risico's te nemen en is het ondernemerschap er niet ingebakken. Toch denk ik dat je met de nodige inspanningen die mentaliteit ook in de Belgische cultuur kunt verankeren."

Maaike Thoen

Het volledige interview met Bart Decrem leest u in Trends van deze week.

Onze partners