Bedenk uw eigen reclame (met vleugels)

Het Oostenrijkse energiedrankenmerk Red Bull vraagt aan de consument om zelf een nieuw scenario te bedenken voor een van hun reclamefilmpjes in de bekende animatiestijl. Een duidelijk geval van crowdsourcing.

Red Bull heeft een website geopend waarop iedereen tot een mei een tekst, storyboard, video of audiobestand kan posten met daarin een zelfbedacht scenario voor een reclamespotje voor Red Bull. Het idee van de winnaar van deze reclamewedstrijd wordt verwerkt tot een animatiefilmpje, met de bekende slogan “Red Bull geeft je vleugels”, en wordt uitgezonden op televisie.

Bedrijven nodigen steeds vaker de consument uit om mee een product te maken, of zelf inhoud te leveren voor een website of campagne. “Crowdsourcing” heet die techniek, een samentrekking van “crowds” (menigtes) en “outsourcing” (uitbesteding). Het is er de bedrijven niet om te doen taken uit te besteden om geld te besparen, maar wel om de consument bij het merk te betrekken. Speelgoedbedrijf Lego deed al een beroep op Lego-fans om nieuwe speeltjes te ontwikkelen. Op de wedstrijdpagina van Red Bull kan iedereen de ingezonden ideeën bekijken en beoordelen. Red Bull hoopt dat er zo een gemeenschap ontstaat rond de wedstrijd.

Red Bull verbindt zich in zijn marketingcampagnes vaak met gevaarlijke of extreme sporten zoals Formule 1 of airracing, maar begin dit jaar waarschuwde de Hoge Gezondheidsraad dat te veel energiedrankjes drinken ook echt gevaarlijk kan zijn. In dit advies (in pdf-formaat) legt de federale overheidsdienst uit dat te veel energiedrankjes drinken kan leiden tot nervositeit of angst, terwijl de combinatie met alcohol de illusie kan wekken dat u minder dronken bent dan u in werkelijkheid bent.

Benny Debruyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content