Bakfiets verleidt jonge ouders en bedrijven

© istock
Ad Van Poppel medewerker Trends

De bakfiets verschijnt almaar vaker in het straatbeeld. Ouders vervoeren er hun kroost mee. Bedrijven ontdekken hem als pr- en bedrijfsvoertuig.

Opmars

Een blik op het verkeer in de grotere steden leert dat het aantal bakfietsen sterk stijgt. “Een paar jaar geleden zag je vooral fietskarren. Die markt is wat gestagneerd, hoewel de verkoop nog goed loopt. De groei zit nu vooral in de markt van de bakfietsen”, zegt Ellen Van Look van Mobo Services in Schoten, een van de grootste verdelers van bakfietsen en fietskarren. Ook Marc Govers van iBike in Antwerpen merkt de groei. In november opent iBike in Brasschaat de achtste vestiging.

Buitenlandse makelij

De meerderheid van de bakfietsen is van Nederlandse en vooral Deense makelij. In ons land is Achielle, het merk van Dija-Oostcolor uit Pittem, zo goed als de enige producent van bakfietsen. Achielle is vooral bekend van zijn nieuwe fietsen in een retro-uitvoering. Peter Oosterlinck, de derde generatie in het zadel bij Achielle, zegt dat het bedrijf al acht jaar bakfietsen maakt.

“Ik wilde een bakfiets voor mijn zoontje.” Oosterlinck begon in zijn vrije tijd aan een bakfiets te sleutelen, maar algauw besloot het familiebedrijf in één moeite bakfietsen te gaan produceren. Die eerste bakfiets werd Long Achielle gedoopt en heeft de kenmerkende retro-uitstraling. “Het is een niche in een niche”, zegt Oosterlinck.

1800 euro is de basisprijs voor een bakfiets zonder elektrische trapondersteuning

Wie koopt?

Ouders van jonge kinderen vormen de grootste groep kopers. “De belangrijkste reden om een bakfiets te kopen, was in het begin de gestegen prijs van de benzine. Nu is vooral het moeilijke verkeer de reden. De mensen geraken er met hun auto niet meer door”, zegt Ellen Van Look. De bakfiets vervangt nu vaak de tweede auto, of zelfs de eerste auto.

Ook bedrijven

Om dezelfde reden ontdekken ook bedrijven de bakfiets. Echt nieuw is dat niet. In de jaren vijftig en zestig reden kleine middenstanders nog rond met bakfietsen, voor ze overstapten naar een bestelwagen.

Koerierdiensten als DHL en UPS gebruiken bakfietsen om in de stadscentra de laatste kilometers af te leggen. Loodgieters hebben fietsen met gereedschapsbakken. Gemeenten geven de werknemers van de groendiensten bakfietsen. Volgens Marc Govers van iBike gebeurt de helft van de verkoop in het segment van de cargofietsen.

24000 euro kost een volledig uitgeruste baristabakfiets bij Mobo Services

Een bakfiets heeft ook pr-waarde. Dirk Declercq van Biznizpoint in het centrum van Leuven zet tegenwoordig een bakfiets in waarmee klanten in Leuven zelf hun pakketten kunnen vervoeren. “De bakfiets met het opschrift zero emission shuttle service staat voor de zaak en maakt zo ook reclame voor ons.”

Elektrisch

Elektrische trapondersteuning is in de bakfietssector nu de grote mode. Peter Oosterlinck zegt dat de bakfietsen van Achielle bijna allemaal elektrisch aangedreven zijn. Het gewicht van de kinderen, hun bagage en de fiets zelf maakt dat mensen vaak kiezen voor een elektrische hulpmotor.

“Vijf, zes jaar geleden was er wat stagnatie in de verkoop, maar de jongste twee jaar zien we mede dankzij de elektrische aandrijving ons publiek verbreden”, zegt Peter Oosterlinck. “Wie voor de bakfiets kiest uit milieu-overwegingen, is bereid te trappen. Mensen die comfort zoeken en makkelijk door de stad willen kunnen rijden, zijn niet meer bereid hard te trappen en nemen daarom een elektrische uitvoering.”

De meeste bedrijven kiezen voor een bakfiets met elektrische trapondersteuning.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content