Apps zijn het gezicht van een bedrijf

24/03/15 om 08:00 - Bijgewerkt op 23/03/15 om 17:58

Het testen van apps wordt almaar belangrijker. Apps zijn het gezicht van een bedrijf, als ze al niet het bedrijf zelf zijn. De Brusselse starter Quamotion springt in het gat.

Apps zijn het gezicht van een bedrijf

Bart Saint Germain en Frederik Carlier van Quamotion © Photo News

Bedrijven gaven drie jaar geleden 18 procent van hun informaticabudget uit aan het testen van apps, zegt het World Quality Report van Capgemini en HP. Vorig jaar was dat al 26 procent. "Hier is nog fantastisch veel green space", verzekeren Frederik Carlier en Bart Saint Germain. In februari hebben ze in Brussel Quamotion opgestart. Zij willen integrale testtrajecten leveren. De twee komen van Jamo Solutions uit Tienen, een van de oudste Belgische boetieks voor het testen van toepassingen op smartphones. Starterscoach SO² en businessangel Marc Van Aken hielpen hen. "De eerste generatie tools is heel goed in de testautomatisering van individuele acties. Ik druk op een knop. Doet de app wat hij moet doen? Klanten willen eigenlijk het volledige proces automatiseren. Installeert de app goed? Werkt hij op de belangrijkste vijftig toestellen? Stuurt hij de resultaten naar de server? Daar is nog een kloof, ook in rapportering", zegt Frederik Carlier, een master in fysica die eerder bij Dexia en Microsoft werkte. Jamo, Experitest of Perfecto Mobile zijn intussen gevestigde concurrenten. "Wij gaan niet alles zelf doen. Wij hergebruiken opensourcesoftware als Calabash of Selenium, die hun toepassingen kunnen vervangen. Wij partneren met NTT Resonant. Zij hebben een Remote Testkit, waarmee je vanop afstand je toepassing kan testen op honderden smartphonemodellen, een aanzienlijke besparing." Quamotion focust op de Microsoft-testomgeving. "Wij praten met een aantal investeerders", zegt Carlier.

Onze partners