Amerikaan leidt start-up vanuit zijn auto

Het zomernummer van het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc. brengt een verhaal over Kurt Varnar, een man die zijn start-up leidt vanuit zijn auto. Welke ondernemerskenmerken kunnen we afleiden uit zijn aanpak?

Tijdens de zomermaanden ontvangt u enkel op maandag, woensdag en vrijdag een Bizz by Mail in plaats van elke weekdag.

Ongeduld

Kurt Varnar, die zijn goedbetaalde baan als ingenieur opgaf om te gaan ondernemen, heeft wel degelijk een huis, in Los Angeles. Voor zijn start-up wil hij evenwel in Silicon Valley wonen en hij heeft niet de middelen om huur te betalen voor twee woningen. In Los Angeles woont zijn vrouw. Zij is bereid om later haar job op te geven en naar Silicon Valley te komen, maar voorlopig kan dat nog niet. Varnar wilde niet wachten. Daarom slaapt hij maar in zijn auto, waarmee hij aan het begrip ‘lean start-up’ een geheel nieuwe dimensie geeft. Hij maakt nauwelijks kosten.

Creativiteit

Varnar verbergt allerminst dat hij in een auto leeft. Integendeel, door erover te bloggen en te tweeten levert het hem heel wat aandacht op in Silicon Valley en haalde hij zelfs het bekende maandblad Inc. Bovendien heeft hij meteen een excuus om afspraken te maken: hij tweette om te vragen bij wie hij een douche kon nemen. Ondertussen heeft hij een abonnement genomen bij een fitnessclub waar hij ‘ s ochtends doucht en zijn tanden poetst.

Doorzettingsvermogen

Investeerders scannen starters onder meer op hun doorzettingsvermogen: hoever zijn mensen bereid te gaan om hun project te doen slagen. Met zijn autoverhaal maakt Varnar een goede beurt: hij bewijst dat hij er alles aan wil doen om van zijn start-up een winnaar te maken.

Flexibiliteit

Het zwakste punt in het startersverhaal van Varnar is zijn product. Zijn eerste businessidee, een videobloggingsite, moest hij laten vallen omdat hij niet op kon tornen tegen de grote spelers. Nu werkt hij aan een wekapplicatie die DailyToaster heet: het is een mobiele applicatie die je wekt met een stem die informatie geeft over de datum, temperatuur, verkeer, je afspraken en andere praktische zaken. Geen briljant idee, maar dat hoeft ook niet altijd als je je idee maar goed uitvoert.

Hier leest u het volledige verhaal: http://goo.gl/cHW2W

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content