6 tips voor een goede onlineveiling

13/11/12 om 14:28 - Bijgewerkt om 14:28

Bron: Trends

Al sinds 2005 worden via CarsOnTheWeb jaarlijks duizenden voertuigen verhandeld in heel Europa. Johan Meyssen, CEO deze online B2B-onlineveiligsite voor occasiewagens, geeft enkele tips voor een succesvol onlineveilingplatform.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.


1 Internationale focus. "Probeer je onlineveiling internationaal te organiseren. Daarbij worden de aangeboden producten bij voorkeur in verschillende landen verzameld. Dat komt de variatie van het assortiment ten goede. Ook de kandidaat-kopers, de bieders dus, worden het best internationaal gerekruteerd. Op die manier is de toegevoegde waarde van een internetveiling of e-auction maximaal ten opzichte van een traditionele fysieke veiling die per definitie een eerder lokaal karakter heeft."

2 Evenwicht tussen vraag en aanbod. "Het aantal aangeboden producten en het aantal actieve bieders moeten goed op elkaar afgestemd zijn. Zorg dus voor een maximaal evenwicht tussen vraag en aanbod."

3 Focus op laatste schakel. "De doelgroep van CarsOnTheWeb bestaat niet uit grote, internationaal georganiseerde traders, maar uit middelgrote en kleine autohandelaars. Zij bevinden zich helemaal achteraan in de waardeketen en handelen rechtstreeks met de consument. Door op die laatste schakel in de keten te focussen, boek je doorgaans de meeste successen."

4 Vertrouwen en transparantie. "Het vertrouwen van de kandidaat-kopers is onontbeerlijk. Zorg dus voor een heldere en ondubbelzinnige beschrijving van de aangeboden goederen. Transparantie in de gebruikte procedure _ veilingtype, looptijd, operationele en financiële afwikkeling _ is eveneens essentieel."

5 Professioneel en overzichtelijk. "Zeker in een B2B-context moet de presentatie professioneel en sober zijn. Zorg ook voor een duidelijk overzicht van de veiling en de verhandelde producten. Die elementen zijn, samen met een degelijke performantie en snelheid van het platform, veel belangrijker dan een spectaculaire look-and-feel."

6 Menselijke krachten. "Een onlineveiling gebeurt per definitie volledig automatisch. Het hele naverkoopproces, inclusief de administratieve en logistieke verwerking en nazorg, vergt heel wat menselijke interventie. Voorzie dus in voldoende, opgeleide mensen."

Het volledige artikel over CarsOnTheWeb leest u in de nieuwe Trends, vanaf 15/11/2012 in de winkel.

Onze partners