6 tips om te slagen als starter

© iStock
Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur bij Trends

Om met succes een bedrijfje uit de grond te stampen, is meer nodig dan een briljant idee. Deze experts zetten u op het goede spoor.

Om met succes een bedrijfje uit de grond te stampen, is meer nodig dan een briljant idee. Deze experts zetten u op het goede spoor.

1. Hou uw cashmanagement in de gaten

“U kunt al veel problemen vermijden door op de centen te letten”, zegt Jos Peeters, CEO van durfkapitaalspeler Capricorn Venture Partners. “Als ik er één tip moet uitlichten, dan is het cashmanagement. Wanneer moet u welke rekeningen betalen? Wanneer krijgt u geld binnen? Hou dat nauwgezet bij, niet maandelijks maar wekelijks. Maar ook realistische inschattingen. Een nakend contract, de uitkering van subsidies: het zijn inkomsten waar u vaak langer op wacht dan voorzien. Terwijl u lonen en restaurantkosten meteen moet betalen. Een goed cashmanagement zorgt ervoor dat u niet klem raakt tussen hamer en aambeeld.”

2. Zoek een complementaire vennoot

Als het slecht gaat, neem dan even tijd voor zelfreflectie, zegt Ivan Thijs van startersbegeleider Byro van werkgeversorganisatie Voka. “Ga terug naar uw eigen waarden en normen. Waarom bent u eigenlijk een eigen zaak gestart? Wat was toen uw motivatie, visie en drive om ervoor te gaan? Strookt dat nog met wat u doet? Kunt u ze opnieuw laten samensmelten? Soms is dat laatste niet meer mogelijk, en moet u zich afvragen of u nog wel de juiste persoon bent op de juiste plaats.”

Een oplossing kan liggen in het aantrekken van een vennoot, aldus Thijs. “Stel dat u een echte techneut bent, maar uw bedrijfje heeft behoefte aan een professionele verkooporganisatie. Dan is het verstandig een complementaire vennoot te zoeken.” De komst van een vennoot heeft nog voordelen. “U kunt de dingen blijven doen die u graag doet en waar u goed in bent”, zegt Thijs. “Een team is niet alleen aangenamer, het werkt gewoon beter. 1 plus 1 wordt 3. Ook de bank werkt liever samen met een team dan met een individu, het verdubbelt de geloofwaardigheid van uw bedrijfje. Maar het is zoals met een goed huwelijk: neem een partner die bij u past en die u aanvult. U zult moeten openstaan voor een andere mening. Besef ook dat u voortaan alles zult moeten delen.”

3. U zoekt geld, dus u doet het werk

“Elke starter denkt dat zijn uitvinding de beste van de wereld is. In werkelijkheid is zijn uitvinding er eentje van een grote hoop”, zegt Frank Maene, managing partner van durfkapitaalfonds Volta Ventures. “Een gemiddelde investeerder krijgt tientallen tot honderden voorstellen per jaar. Zorg dat het uwe boven op de hoop ligt. Dat is uw werk, niet het mijne. Dat moet u professioneel aanpakken. Schrijf een overtuigende mail van enkele lijnen, zonder dt-fouten, en met een kort businessplan in bijlage. Een epistel van 40 pagina’s leest niemand.”

“U stuurt de mail naar een dertigtal partijen. Volg goed op waar uw mail zich bevindt in de pijplijn van elke investeerder. Kunt u een meeting met de investeerder versieren? Komt er een vervolgmeeting? Eens zover, is de volgende fase een due diligence, een doorlichting van uw bedrijfje door de investeerder. Bereid u daarop voor. De investeerder zal de boekhouding van uw bedrijfje onderzoeken, met klanten praten en andere facetten bekijken. Zo gaat het voort, stap per stap. U bent degene die ons zover moet krijgen telkens de volgende stap te zetten.”

4. Verwacht niet alle heil van durfkapitalisten

“U hoeft niet meteen naar een durfkapitalist te stappen”, legt Frank Maene uit. “Bekijk de alternatieven. Zo kunt u eerst een tijdje overleven met zo weinig mogelijk middelen. U kunt ook een ronde doen bij friends, fools and family. Dat heeft een keerzijde. Krijgt u geld van tante Mieke, en gaat u daarna failliet, dan wordt de sfeer op het eerstvolgende kerstfeestje niet bepaald denderend.”

“Businessangels zijn een andere mogelijkheid, al is het oppassen hier. Bij geen enkele andere financieringsvorm zijn de kwaliteitsverschillen zo groot. U vindt er topspelers, maar net zo goed prutsers. Kies een businessangel die uw sector kent. Zorg ook dat het persoonlijk klikt met uw businessangel, en vraag hem om advies en coaching. U hebt niets aan een businessangel die de wereld rondzeilt.

“Er zijn tal van andere hulpbronnen. Bij een incubator krijgt u gratis kantoorruimte, gratis advies, en soms wat geld. Crowdfunding kan ook, hoewel die financieringsvorm meer geschikt is voor producten, een innovatieve brillendoos bijvoorbeeld. Om bijvoorbeeld een nieuw softwarepakket in de markt zetten, is crowdfunding minder aangewezen. Vergeet niet de fiscale voordelen en subsidies te verkennen. Hebt u bijvoorbeeld een innovatieve technologie uitgevonden, dan hebt u 70 tot 80 procent slaagkans op een subsidie van het IWT (het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie, nvdr).

“Het beste alternatief is nog steeds omzet draaien. Tijdens de opbouw van uw bedrijfje kunt u bijvoorbeeld geld verdienen als consultant, of de markt opgaan met een pre-product.”

5. Investeer niet te snel veel in veel verkoop

De Gentse start-up waylay bevindt zich vlak voor de doorgroeifase. De specialist in sensortechnologie werd vorig jaar opgericht. Waylay zorgt ervoor dat klanten machines als warmtepompen, zonnepanelen of drankautomaten vanop afstand in reële tijd kunnen volgen met het oog op onderhoud en hoger rendement. “We zijn nu bezig met de eerste commerciële uitrol naar de eerste klanten”, zegt CEO en medeoprichter Piet Vandaele. “Als u te vroeg schaalt of de juiste segmenten nog niet te pakken hebt, hebt u nog geen voorspelbaar inkomstenmodel. U moet eerst zorgen dat er een goede fit is tussen uw product en de markt. Door te snel dure salesmensen in dienst te nemen, kunt u na een half jaar redelijk wat geld verbrand hebben zonder dat er veel verkoop is. Het is beter dat de stichters zelf de baan op gaan om de eerste deals af te sluiten. Wij proberen nu verschillende marktsegmenten om te kijken of één marktsegment is waarin onze waardepropositie makkelijk repliceerbaar is voor verschillende klanten.”

6. Groei met acquisities

“Zelfs al bent u klein, u hoeft geen schrik te hebben een klein bedrijfje over te nemen in het buitenland”, zegt Jurgen Ingels. Hij paste die strategie zelf toe bij zijn betaalsoftwarebedrijf Clear2pay, dat vorig jaar werd verkocht. Nu is Ingels stichtend managing director van het durfkapitaalfonds SmarFin Capital. “Ik ben geen voorstander van kantoren in het buitenland. Die kosten te veel. U kunt beter een bedrijfje overnemen. Dat biedt twee voordelen. U kunt de klanten van dat bedrijf meenemen op uw klantenlijst, maar u kunt uw product ook verkopen in het land waar de acquisitie is gedaan. Zo kunt u uw verkoopcyclus verkorten van achttien naar zes maanden. Bovendien heeft zo’n klein Duits of Japans bedrijf vaak goede technologie, maar verkoopt het alleen lokaal. Doordat u een internationaal netwerk hebt, kunt u hun product verkopen in uw netwerk.”

Het volledige dossier met alle 21 tips leest u in Trends van 4 juni 2015.

Partner Content