6 kapitale fouten op vakbeurzen

U presenteert uw bedrijf op een beurs met een duidelijke reden, zorgt voor aankleding, promotiewaar en bemanning. Toch gaat het nog vaak mis. Let op dat u deze basisfouten niet maakt.

We gaan omdat de concurrentie gaat. Dat is niet het beste argument voor deelname. Toch doen veel bedrijven op basis van dit uitgangspunt mee.

Geen plan, geen keuze, geen focus. We willen nieuwe klanten en we hebben een nieuw product en we willen meer doen bij bestaande relaties… Elk van deze situaties vereist een andere aanpak van de beursdeelname. Nieuwe klanten zoeken is werken op locatie en bij bestaande hebt u ze lang van tevoren al uitgenodigd.

Te veel spullen. Sommige stands zien er uit als een volgepropte winkel. Nergens voor nodig.

USP’s in plaats van UBR’s gebruiken. Op de eerste vergadering over de beursdeelname is de hamvaag altijd: wat gaan we laten zien? Wat is er nieuw? U zoekt naar de unique selling proposition. Maar klanten zijn op zoek naar de argumenten van eerdere kopers van uw product of dienst. Ga uit van de unique buying reason. Als u weet wat de klant zoekt, laat u dat zien.

Slechte standbemanning. U loopt langs en de standmedewerkers zien u niet. U loopt langs en ze zien u wel maar doen niets. Ze maken contact maar gaan uitgebreid over zichzelf en het bedrijf vertellen. Ook als alles klopt in de voorbereiding kan het nog mis gaan. De frontsoldaten moeten het wel afmaken.

Geen follow-up. Slechts 20 tot 30 procent van de beursdeelnemers doet een follow-up. Dat is vreemd: duizenden euro’s investeren in de beurs en dan met het resultaat niets doen. Te veel ondernemers pakken na een beurs weer snel het reguliere werk op.

Bron: MT.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content