5 valkuilen voor marketeers

31/05/11 om 11:47 - Bijgewerkt om 11:47

Bron: Trends

Zonder marketing geen business. Helaas laat zowel de strategie als de uitvoering weleens te wensen over. Voorkom dat u in een van deze valkuilen trapt.

Alle aandacht naar nieuwe klanten. Alle aandacht, tijd en geld gaat naar het verkrijgen van nieuwe klanten. Helaas lopen veel bestaande klanten via de achterdeur weer naar buiten. Reden? U verwaarloost de klantenservice. Jammer, want verkopen aan mensen die al uw klant zijn is veel makkelijker en bovendien minder duur.

Productproblemen oplossen met marketing. Wat deed BP tijdens de grote olieramp in de Golf van Mexico? Het zette de marketingafdeling aan het werk. Op tv verschenen spotjes waarin topman Tony Hayward beloofde alles op te ruimen. Het bedrijf liet beelden zien van gezonde pelikanen in schoon water. BP is hier zwaar op afgerekend. Als u fouten hebt gemaakt of een product verkoopt dat niet deugt, kan de marketing de wond niet dichten.

Conclusies baseren op onlinegegevens. Marketeers denken slim te zijn door verregaande conclusies te trekken op basis van gegevens op Twitter, Facebook en op discussiefora. Die zijn echter niet representatief voor een breed publiek.

Niet meten. Al te vaak storten marketeers zich op de productie van alweer een brochure, maar vergeten ze achteraf te meten wat die inspanningen hebben opgeleverd. Uit angst te ontdekken dat het effect gering is geweest?

Leads worden geen klant. Als slechts een klein deel van de door marketing aangedragen leads daadwerkelijk klant wordt, moet het management zich vragen stellen over de effectiviteit van deze afdeling.

Bron: MT.nl

Lees meer over:

Onze partners