5 tips voor een goede direct mailing

09/07/12 om 16:47 - Bijgewerkt om 16:47

Bron: Trends

Daniëlle Vanwesenbeeck, CEO van directmarketingbedrijf MasterMail, verklapt hoe je een goede direct mailing verstuurt zodat je verkoopbrief niet ongelezen in de brievenbus van je klanten of prospecten blijft steken.

Tijdens de zomermaanden ontvangt u enkel op maandag, woensdag en vrijdag een Bizz by Mail in plaats van elke weekdag.

1 Scherp aanbod naar de juiste adressen

De basis voor een goede direct mail is de strategie bepalen aan de hand van basisvragen als Welke doelgroep wil ik benaderen voor welk product? Welk aanbod komt er in de brief te staan? Welke call to action is er? Wat is de timing?

2 De omslag is uw eerste indruk

Is de doelgroep voor de mailing bekend, dan komt het erop aan de brief te (laten) schrijven. De copy moet goed zijn: niet alleen de tekst van de brief, maar ook die op de omslag. De enveloppe is de eerste indruk die de 'verkoper' maakt. Je moet de ontvanger zin geven om de enveloppe open te doen. Dat kan door een aantrekkelijke titel of door een vraag.

3 Persoonlijke mailings gaan digitaal

Meer versies van een mailing en meer persoonlijke elementen vragen als het ware om digitale druk. Voorwaarde is dan wel dat het databestand in orde is.

4 Speciale tarieven voor direct mailings

Bpost heeft voor direct mailings speciale tarieven, maar om daar van te kunnen profiteren moet een deel van het werk dat Bpost normaal doet al door het mailhouse gedaan worden. Voorsorteren naar uitreikingsgebied bijvoorbeeld. Veel kleine bedrijven zijn niet goed op de hoogte van die tariefstructuur en mailen tegen een te hoog tarief.

5 Respons: meten is weten

Een responselement zoals een antwoordkaart, antwoordformulier, webadres of telefoonnummer is belangrijk. Daarmee kan de klant reageren en een aankoop doen. Met de respons bij de hand kan een bedrijf ook de effectiviteit van de actie meten.

Onze partners