5 technieken om goed te onderhandelen

26/06/12 om 12:22 - Bijgewerkt om 12:21

Bron: Trends

Op welke trap van de hiërarchische ladder u zich ook bevindt, u hebt er altijd baat bij om doeltreffende onderhandelingstechnieken onder de knie te krijgen en te gebruiken. Deze 5 technieken hebben alvast hun nut bewezen.

1 Vraag anderen om hun standpunt. Wacht niet tot uw collega's of oversten u hun mening geven, maar vraag ernaar. Zo slaat u twee vliegen in één klap: om te beginnen weet u wat ze denken en hoeft u er niet naar te raden (altijd een risico en gedoemd om te mislukken). Bovendien toont u belangstelling en respect voor hun standpunt, waardoor u elke mogelijke confrontatie in de kiem smoort.

2 Zeg duidelijk wat uw wilt, wat u denkt en wat u nodig hebt. Wacht niet tot men het u vraagt. Doe dat op een positieve, neutrale en op zijn minst niet bedreigende manier. Zo weten de betrokken personen duidelijk waar het op staat en kunnen ze op iets concreets reageren.

3 Bereid u voor. Als u het bedrijfsleven wat kent, weet u dat situaties waarin er onderhandeld moet worden zelden onverwachts opduiken. Wilt u bijvoorbeeld verlof nemen om persoonlijke redenen, stel uw baas dan een paar opties voor. Zo is de kans groter dat hij toehapt. Doe als een verkoper en zorg ervoor dat uw 'product' vlot verkocht raakt.

4 Voorkom discussies. Doe uw best om een onderhandeling niet te laten uitdraaien op een dispuut. Zo niet ontstaat er geen win-winsituatie maar een win-verliesconflict, waarbij degene die zich in een machtspositie bevindt als winnaar uit de bus komt. U zit dan niet alleen in het verliezende kamp, u blijft misschien ook worstelen met gevoelens van wrok en boosheid.

5 Kies een geschikt moment. Leer de 'professionele persoonlijkheid' van uw collega's en leidinggevenden te doorgronden. Heeft uw collega het even moeilijk? Heeft uw baas stress voor het begin van een salesmeeting, een directievergadering of iets dergelijks? Niet meteen een geschikt moment om te onderhandelen. Ga zo mogelijk alleen rond de tafel zitten als uw collega's of leidinggevenden in een positieve of op zijn minst serene stemming zijn.

Bron: Kellyservices

Onze partners