5 originele verkooptrucs

05/01/11 om 08:00 - Bijgewerkt om 08:00

Bron: Trends

Hoe goed uw product of dienst ook is, er is soms een klein duwtje nodig om een handtekening onder dat contract te krijgen. Dit zijn vijf originele manieren om uw product in de kijker te werken.

1. Ga net een beetje verder. Een pr-bedrijf in New York is niet bang om een extra duwtje in de rug te geven. Als ze zien dat een bedrijf niet genoeg persaandacht krijgt, sturen ze een doos met de schaarse artikelen die er over de onderneming verschenen zijn, plus een stapel plastic spinnenwebben. Punt gemaakt.

2. Kom met een dure lunch. Lukt het u maar niet een persoonlijke afspraak te maken? Ga rond lunchtijd naar het kantoor van uw prospect met een aantal exclusieve hapjes. Zeg tegen de receptioniste dat u het eten best naar boven wilt sturen, maar dat u nog liever tien minuten met hem praat terwijl hij eet. De meeste mensen voelen zich te schuldig om het eten zomaar aan te nemen.
3. Kom met tegenargumenten. Klanten verwachten opdringerige verkopers. Pak het dus eens compleet anders aan. Als het moment van beslissen aangebroken is, zeg dan eens iets als 'Dit product is misschien wel niets voor u', of 'Ik weet niet zeker of u al klaar bent voor mijn aanbod'. Twee voordelen: u lijkt oprechter en uw aanbod wordt onweerstaanbaar.

4. Creëer een sfeer van urgentie. Een klant die 'alleen een beetje rondkijkt', zal dat blijven doen tot u een reden geeft om tot actie over te gaan. Geef een subtiele hint, zoals 'Normaal duurt het drie tot vier weken voor dit artikel geleverd kan worden, maar misschien heb ik er nog een in het magazijn.' Kom even later terug met de mededeling dat er nog een exemplaar staat voor een klant die het nog niet in ontvangst kan nemen en dat als uw prospect nu beslist, het morgen geleverd kan worden.

5. Stel die laatste vraag. Hebt u alles uitgelegd en alles gezegd wat er te zeggen valt? Stel dan de simpele vraag of er nog een reden is om niet tot verkoop over te gaan. Meestal is het antwoord nee. De klant heeft het gevoel dat hij de kans heeft gehad zijn mening te geven en serieus genomen wordt en is des te meer geneigd die handtekening te zetten.

Bron: Forbes, Managersonline.nl


Lees meer over:

Onze partners