4 Twitter-lessen van de campagnes van Obama en Romney

25/10/12 om 15:59 - Bijgewerkt om 15:59

Bron: Trends

Zowel het campagneteam van huidig VS-president Barack Obama als dat van uitdager Mitt Romney maken slim gebruik van berichtensite Twitter. Shane Steele, directeur sales en marketing bij Twitter geeft 4 tips waar bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Luister en antwoord onmiddellijk

Monitor tweets om mee te zijn met de conversatie. "Je ziet dit gebeuren op momenten zoals tijdens het eerste debat," legt Steele uit. "Het Obama-team was de uitspraken van Romney aan het weerleggen in real time."

2 Bouw een gemeenschap op en zorg voor interactie

Zoek uit wat mensen verwachten van je merk. Het Romney-team publiceert tijdens de campagne bijvoorbeeld foto's genomen achter de schermen.

3 Toon dat je persoonlijkheid hebt

Amuseer je op Twitter. Toen regisseur Clint Eastwood op de Republikeinse Nationale Conventie zijn speech, met als titel 'Invisible Obama', hield om Romney te steunen terwijl Eastwood naast een lege stoel stond, tweette het Obama-team een foto met als onderschrift 'This seat's taken'. Zulke grappige tweets tonen dat je jezelf (of je bedrijf) niet al te ernstig neemt.

4 Zet mensen aan tot actie

Volgens Shane Steele kunnen bedrijven, net als de campagneteams van Romney en Obama, Twitter gebruiken om mensen tot actie aan te sporen. Een voorbeeld van een bedrijf dat daarin slaagde was het online mannenkledijbedrijf Bonobos, dat een kortingactie van 24 uur begint wanneer Twitteraars de actie een bepaald aantal keer hebben geretweet. "Ze hadden een return on investment van 1200 procent," zegt Steele.

Bron: het Amerikaanse zakenblad Inc.

Onze partners