4 toetsstenen voor elke communicatie

26/05/11 om 12:43 - Bijgewerkt om 12:43

Bron: Trends

In elke communicatie (presentatie, vergadering, evaluatie, e-mail...) is het belangrijkste doel dat de boodschap goed overkomt. Toets uw communicatie telkens weer op deze vier voorwaarden.

Begrip. Weet u zeker dat uw boodschap wordt begrepen? Kan de ontvanger de boodschap reproduceren? Houd het eenvoudig en zorg voor een duidelijke, scherpe boodschap. Herhaling helpt: zeg eerst wat u gaat vertellen, dan vertelt u het en daarna zegt u wat u juist hebt verteld.

Connectie. Als u de boodschap duidelijk verbindt met de toehoorders, komt ze beter aan en zal ze meer emoties oproepen. Als u op het gevoel speelt, kunt u gedragingen en handelingen beïnvloeden.

Geloofwaardigheid. Het publiek moet geloof hechten aan wat er gezegd wordt, aan hoe het gezegd wordt en aan wie het zegt. Als uw toehoorder de boodschap helemaal begrijpt en zich er persoonlijk door aangesproken voelt, kan dat nog steeds een averechts effect hebben als hij deze bepaalde boodschapper niet geloofwaardig vindt.

Aanstekelijkheid. U wilt dat uw boodschap zoveel mogelijk wordt verspreid. Om dat te bereiken, moet u de boodschap dynamisch, nieuw, anders en memorabel maken. Ze moet de ontvanger motiveren om iets te doen. Over zo'n boodschap wordt gesproken onder collega's en vrienden.

Bron: Humanresources.about.com

Lees meer over:

Onze partners