4 tips voor personal branding

Verhoog uw kansen om de ideale job in de wacht te slepen en dit dankzij personal branding: u moet met andere woorden werken aan uw eigen merk. Met de volgende tips komt u al een heel eind.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Ontwikkel uw eigen merk

Zodra u weet wat u belangrijk vindt, kunt u beginnen te werken aan uw eigen merk. U hoeft daarbij niet te voldoen aan uw idee van perfectie. Wees u vooral bewust van uw eigen visie en persoonlijkheid en denk na over hoe u die kunt overbrengen op anderen. Dat kunnen zowel positieve als negatieve eigenschappen zijn. Bent u bijvoorbeeld geen ochtendmens, maar werkt u wel ontzettend efficiënt eenmaal u gestart bent? Of bent u een sales talent dat nooit een das draagt, maar klanten wel meteen kan overtuigen? Kom daar dan gerust voor uit en zorg ervoor dat ook uw omgeving dat ziet.

2 Zet uw merk in de markt Zorg ervoor dat anderen uw kwaliteiten kunnen zien, zowel in woorden als in daden. Doe dus wat u zegt en vertel uw omgeving wat u gerealiseerd hebt. Let er wel voor op dat u niet te expliciet reclame maakt voor uzelf. Als u aan iedereen die het wil horen vertelt wat voor een fantastische werknemer u wel bent, dan kan dat wel eens een omgekeerd effect hebben. Pak het liever subtiel aan en denk vooraf goed na over wat u aan wie gaat vertellen. U zult snel merken dat mond-tot-mondreclame zeer effectief kan zijn bij het vinden van een nieuwe baan.

3 Verzorg uw zichtbaarheid Social media als Twitter, Facebook en LinkedIn zijn heel goede kanalen om uzelf te presenteren, op voorwaarde ze op de juiste manier te gebruiken. Post er relevante commentaren, interessante inzichten of nuttige artikels over uw vakgebied op. Wees daarbij niet bang om uw eigen kennis of ervaring met anderen te delen. Kent u tips en tricks waar anderen iets aan hebben? Publiceer ze dan op uw eigen website, blog, op YouTube of op SlideShare. Zo zullen mensen u des te sneller beschouwen als iemand die zijn vak beheerst.

4 Overdrijf niet

Dat is misschien wel een van de belangrijkste tips die we kunnen geven. U kunt best aan een sterk eigen merk bouwen zonder te overdrijven. Probeer gewoon over te komen als iemand die professioneel is en serieus bezig is met zijn vak, zonder daarom arrogant te zijn.

Bron: Stepstone

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content