4 tips om op te veren bij een tegenslag

12/10/12 om 17:48 - Bijgewerkt om 17:48

Bron: Trends

Toen Jane McGonigal, bekend van haar boeken over de positieve effecten die games kunnen hebben op de wereld, een hersenletsel kreeg, begon ze te analyseren wat ons kan helpen om terug te vechten bij een tegenslag. Dit zijn de 4 aspecten die iemand weerbaar maken.

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Fysieke weerbaarheid. "Dit zorgt ervoor dat je hart, longen en hersenen doeltreffend reageren in stressvolle situaties. Wetenschappers zijn het er steeds meer over eens dat een sedentaire levensstijl het grootste obstakel is om een tegenslag te verwerken en weer op te veren. Ze adviseren om elk uur recht te staan en minstens een paar stappen weg te gaan van je bureau."

Mentale weerbaarheid. "Onderzoek toont aan dat wilskracht sterker wordt naarmate we er vaker gebruik van maken. Een zinloze, maar licht uitdagende taak aangaan, zoals 50 keer met je vingers knippen of per zeven terugtellen van honderd tot nul, zijn wetenschappelijk ondersteunde manieren om je focus en volharding - en dus je mentale weerbaarheid - te verbeteren."

Emotionele weerbaarheid. "Als je minder schrik wil hebben van mislukkingen en meer open wil staan voor andere strategieën, probeer dan per dag gemiddeld drie positieve emoties te ervaren voor elke negatieve emotie. Wetenschappers noemen dit de 3:1-ratio. Staren naar een lieftallig babydiertje of een voldoening gevende voltreffer in Angry Birds tellen mee."

Sociale weerbaarheid. "Sociale weerbaarheid gaat over relaties die ons steun helpen vinden wanneer we die vandoen hebben. Onderzoek over de effecten van dankbaarheid en aanraking suggereren enkele gewoontes die je kunt aankweken om een band op te bouwen met anderen. Stuur eenmaal per dag een bedankbericht via e-mail, chat of sms. Wanneer je iemand de hand schudt, hou zijn hand net iets langer vast. Als je dit zes seconden doet, zal de aanraking de oxytocine verhogen in jullie bloed." Verhoogde waarden van oxytocine werden in verband gebracht met meer vertrouwen.

Bron: Harvard Business Review (Oktober, 2012)

Onze partners