4 technieken om het juiste reclamebureau te kiezen

09/10/12 om 11:54 - Bijgewerkt om 11:54

Bron: Trends

De Gouden Gids telt meer dan 2000 reclamebureaus in België, waarvan er 125 toe doen. Adverteerders geven een beknopte briefing en laten dan enkele bureaus pitchen. Chris Van Roey en Martine Ballegeer zien vier mogelijkheden.

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 De schoonheidswedstrijd, waarbij de adverteerder op basis van zijn kennis over bureaus er eentje uitkiest.

+ Snel en goedkoop. U bent meteen vertrokken.

- Goede maar onbekende bureaus komen niet aan bod. Bovendien ziet u het bureau niet voor u aan het werk en weet u niet of het echt goed klikt.

2 De strategische pitch, waarbij gekeken wordt of het bureau de noden van de adverteerder kent of kan leren kennen, en hier oplossingen voor kan bieden.

+ Er wordt verder gekeken dan één campagne en gewerkt aan een oplossing van het marketingprobleem. U krijgt een duidelijke kijk op hun strategische expertise.

- De strategie kan door een externe freelancer uitgewerkt zijn. U bent evenmin zeker dat het bureau de strategie in een prima creatief concept kan vertalen.

3 De creatieve pitch, zoals die vaak wordt georganiseerd. De adverteerder kiest het bureau van de campagne die hem het best bevalt.

+ U kunt de creatieve talenten van het bureau beoordelen en hebt meteen een eerste campagnevoorstel.

- U kiest een campagne, geen partner. Alle aandacht gaat naar de voorgestelde creatie, zonder dat u samen een langetermijnvisie ontwikkelt.

4 De chemistry pitch waarin tijdens een workshop veel aandacht is voor de chemie en de interactie tussen adverteerder en bureau.

+ U kunt de strategische expertise beoordelen en weet meteen of het bureau goed kan samenwerken met uw medewerkers.

- Deze pitch vereist een zeer goede voorbereiding en coaching van adverteerderskant.

Bron: Adverteerder zkt. reclamebureau, Chris Van Roey en Martine Ballegeer, Lannoo Campus, 2012

Onze partners