3 zakelijke tips van Herman Schueremans

28/06/12 om 14:43 - Bijgewerkt om 14:43

Bron: Trends

Van heinde en verre komen muziekfans dit weekend naar de weide van Werchter. 's Lands meest succesvolle festivalorganisator en CEO van Live Nation België Herman Schueremans verzoent al jaren muziek en business. Wat kunt u leren uit zijn successen?

Bron: interview met Herman Schueremans in Z.O.magazine (Unizo)

1 Geef uw zaak de ruimte om te groeien. "Ik zag bijvoorbeeld dat festivals overal ter wereld meerdere dagen begonnen te duren, maar hier mocht dat niet. Ik ben dus moeten gaan aankloppen bij het gemeentebestuur van Rotselaar en de provincie Vlaams-Brabant, en gelukkig zijn die mensen voldoende ruimdenkend. Alleen draait de administratieve molen soms zo traag... Een paar jaar geleden moest ik wel aan de noodrem trekken. Ik voel aan dat ons festival meer ruimte nodig heeft, daarom is er dit jaar een derde podium en wie weet binnenkort nog een vierde. En ik wil ook nog wat meer rustruimte voor het publiek. Alleen: ik kon niet uitbreiden, want hier staan bomen en struiken die niet zomaar weg mogen. Gelukkig is er geluisterd, anders zou Rock Werchter versmacht geweest zijn op deze locatie. Ik wil hier in Werchter blijven, laat dat duidelijk zijn. Maar als je passé dreigt te worden omdat je omgeving het niet toelaat, moet je ingrijpen."

2 Probeer geregeld de bakens te verzetten. "We waren bijvoorbeeld het eerste festival dat met 'bandjes' werkte als toegangsbewijs. Dat is niet alleen een stukje originele merchandising, het is ook innovatief en intrigeert de mensen. Je kunt er ook meer mee doen, zo hadden we een actie waarbij onze bezoekers gratis ook musea konden bezoeken. We waren ook het eerste festival ter wereld waar je op voorhand drank- en eetbonnen kon bestellen. (...) En nog een primeur bij ons: de grote hotspotruimte op het festivalterrein waar bezoekers gratis kunnen surfen. Door zulke dingen continu te herdenken blijft het interessant. Dat is ook een van de redenen waarom ik dit graag blijf doen: ik krijg de kans om te praten met jonge, creatieve mensen van over de hele wereld. Dat inspireert enorm en houdt je creatief en gedreven. Ik kan niet slapen zonder het gevoel dat ik regelmatig de bakens aan het verzetten ben."

3 Werk aan een ecosysteem rond uw activiteit, zoals de vele activiteiten die rond Rock Werchter zijn gegroeid. "EML voor licht en geluid, Stageco voor podiums, The Power Shop voor generatoren...Ik ga niet zeggen dat we Silicon Valley zijn, maar we hebben toch wel iets gecreëerd."

Onze partners